От момента на встъпването ми в длъжност съм засипана от жалби за проблеми със сметките за вода. Жалбите нарастват с всяка изминала година. Във всеки мой годишен доклад поставям проблема и алармирам за него.
Това каза в предаването "Още от деня" по БНТ омбудсманът Мая Манолова. "Гражданинът очаква да плаща сумата, която е отчетена на неговия водомер. А вместо това, плаща една друга сума. Това се дължи на факта, че някои хора нямат водомери, декларирането на имоти като необитаеми, в които реално се потребява вода, не са им отчетени водомерите или въобще нямат водомери. Гражданинът без вина плаща заради тези проблеми. ВиК дружествата нямат интерес да решат тези проблеми. За ВиК дружествата кражбата на вода е продажба. Те просто пренасочват тези сметки към изрядните платци. Не разбирам защо гражданинът винаги трябва да бъде потърпевш. ВиК дружествата не поемат отговорност за течевоте по улиците, за лошото качество на водата. Предложената нова Наредба на регионалното министерство няма да реши основните проблеми, които имат гражданите с ВиК дружествата, защото там не се решава основният проблем – за справедливостта при формирането на сметките за вода. Най-важното, което липсва в наредбата, е промяна в несправедливия принцип добросъвестният потребител да плаща освен собственото си индивидуално потребление и разход вода „общо потребление“. Новата наредба запазва порочната практика да не се дава възможност на гражданите да сключат индивидуални договори с ВиК операторите, както и липсата на договори между етажната собственост и ВиК дружеството, което е в нарушение на Закона за регулиране на ВиК услугите, според който се одобряват общи условия на договорите за предоставяне на ВиК услуги на потребителите, докато текстът, с който продължава да борави новата наредба е публично известни общи условия“, които отново ще се одобряват без обществено обсъждане след обявяване на интернет-страницата на съответното ВиК дружество", разкри омбудсманът.
Манолова изрази несъгласие и с разпределянето "по равно" на допълнителния разход "общо потребление" на всеки един от имотите в сграда етажна собственост и даде за пример възрастна жена, която живее в гарсониера и ще трябва да плаща колкото едно 5-членно семейство в тристаен апартамент или търговски обект. "Наредбата има и текстове, които биха създали предпоставки за лобизъм. Например, ангажиментът на всички граждани оттук и занапред да могат да поставят само и единствено водомери на дистанционен отчет. Мисля, че е спорен въпросът доколко това е необходимо в малките населени места анализът на това как работят тези уреди за дистанционно отчитане при топлофикациите не води до еднозначни изводи“, категорична бе Манолова.