Временният ликвидатор на "Олимпик" с важна информация за клиентите на дружеството

share

Пострадалите при пътни инциденти клиенти на "Олимпик", както и собствениците на полици, които ще получат премията си обратно, ще бъдат компенсирани преимуществено.

Това съобщи за БНТ Павлос Накузи, временен ликвидатор на фалиралата кипърска застрахователна компания. В момента се правят изчисления за частта от всяка полица, която клиентите могат да получат обратно. Калкулацията ще продължи няколко седмици, когато се очаква и решението на съда в Никозия за ликвидацията на "Олимпик". Компанията "Олимпик", която в Кипър не играе значима роля на застрахователния пазар и името й не е особено популярно, предизвика в страната ниистинска буря, която бушува от пет дни насам. Официалната информация от Кипър е ограничена. Нито министърът на финансите Харис Георгиадис, нито застрахователният контролен орган в Никозия, коментират темата пред медиите на острова.

Временно упълномощеният ликвидатор Павлос Накузи е единственият кипърски представител, който говори. Той разказа за несъответствията в документите на "Олимпик". "Съществуването и стойността на някои от активите на компанията, описани в счетоводните книги, са под голям въпрос. Одиторите, които са разследвали тези активи, както и реалната им стойност, не са потвърдили същите стойности. Компанията няма способността да изпълнява дългосрочните си финансови задължения заради прекалено ниския си наличен капитал, което довежда до анулирането на лиценза ѝ", каза Павлос Накузи.

Всички застраховани в "Олимпик" и претърпели пътно-транспортно произшествие до 17 август, когато фалира компанията, трябва да подходят по обичайния досега начин за искане на обезщетение. Това означава, че трябва да се обърнат към застрахователя си. "След като съдът назначи постоянен ликвидатор, всеки пострадал ще трябва под клетва да подаде допълнително потвърждение за своите претенции относно сумата, която компанията му дължи. Междувременно той може да се съгласи на компенсация и е най-добре да се подаде иск до компанията относно инциденти въз основа на застраховането", каза временният ликвидатор на "Олимпик".

При обсъждането на възникналия казус често се изпуска фактът, че има европейска директива, която предоставя законодателна макрорамка за решение. Тя е въведена, както в кипърското, така и в българското законодателство и има за цел защита на застрахованите. Чрез нея се улесняват застрахователните отношения в Европейския съюз. "Законът, който важи, е законът в Кипър, но той е базиран върху европейската директива "Платежоспособност II". Съгласно нормативния акт няма значение дали си българин или кипърец, и двете страни трябва да се третират еднакво. Главният ни принцип е да сме справедливи към кредиторите", поясни Накузи.

Онлайн-изданието "Сайпръс мейл", което излиза на английски, информира за неяснота по въпроса, фондът на коя държава ще компенсира т.нар. трети лица. Става въпрос за тези, които са станали жертви на произшествие с шофьори, застраховани в "Олимпик". "Тези лица могат да получат компенсация от гаранционен фонд, вместо да се обръщат към компанията в ликвидация. Единствената подробност за гаранционния фонд, която мога да дам е, че клонът на "Олимпик" в България е платил в българския фонд 16 милиона лева. Има обаче още какво да се уточнява", каза Накузи. 12 септември е датата, на която съдът в Никозия ще обяви "Олимпик" в ликвидация. Веднага след това застрахованите там ще имат право да предявят своите претенции.

 

Водещи новини

Още новини