Днес - 14 юни, се навършват 5 години от официалното откриване на Дунав мост 2 при Видин-Калафат.
В далечната 1909 година видинското гражданство на голям митинг приема резолюция с настояване за проектиране и строителство на Дунав мост над реката при Видин-Калафат. Петицията е изпратена чрез седемте депутати от Видинско до тогавашния министър-председател Александър Малинов и до Народното събрание. С идеята още тогава преди повече от 100 години се съгласява и Румъния, но десетилетия наред тя си остава само мечта.
Вековната мечта на хората от региона днес е реалност. От старта на проучванията за ситуирането на новия мост между Видин и Калафат през 1992 г. до строителството и откриването на съоръжението изминават 21 години. На 13 май 2007 г. е направена първата копка на Дунав мост 2 при км.796 на река Дунав. През октомври 2012 г. е завършен грубият строеж на съоръжението, а в края на май 2013 г. мостът и пътната инфраструктура са готови. На 14 юни 2013 г. съоръжението е открито официално. Лентата на Дунав мост 2 прерязват двама работници от Видин и Калафат, работили на историческия обект от началото на строежа му. В съоръжението са вложени 255 660 901 евро - заеми и безвъзмездна помощ. Свързващата инфраструктура на румънския бряг е финансирана отделно с 35 962 500 евро.
"Посрещаме 5-годишнината от официалното пускане в експлоатация на съоръжението "Дунав мост Видин-Калафат" с отлични резултати. На практика те доказват още веднъж, че 100-годишната мечта на видинчани, която се сбъдна през юни 2013 г. , си е заслужавала усилията", каза в интервю за БТА инж. Любомир Низамов, изпълнителен директор на смесеното българо-румънско акционерно дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД. По думите му от пускането в експлоатация на Дунав мост 2 в двете посоки към края на 2017 г. са преминали 3,2 млн. превозни средства, като очакванията са в края на тази година през моста да премине и четиримилионният автомобил. Към края на 2017 година чистата сума от приходи е около 105 млн. лв. Това показва, че ако се продължи с такива темпове, може би за по-малко от 25 години мостът ще бъде изплатен, уточни инж. Любомир Низамов.
Той отбеляза, че трафикът по Дунав мост 2 ежедневно се увеличава. В първите месеци от пуска на моста трафикът се увеличаваше с много голямо темпо - с 20 до 30 на сто. Днес темпът на растеж е позабавен, но спрямо 2016 г. през 2017 г. е около 10 процента. Очакванията са този темп да бъде запазен и в бъдеще, каза инж. Низамов. По думите му ежедневно по моста в най-натоварените дни в двете посоки преминават между 3000-3100 автомобила, като около 60 на сто от тях са товарните.
"Темповете на растеж са добри, но за съжаление, това се отнася само за трафика на товарни автомобили, който към днешна дата се доближава до прогнозния трафик, предвиден в началото на строителството на съоръжението. Все още движението на леките автомобили, микробуси и автобуси е далеч под прогнозния трафик за експлоатация на моста. За движението на железопътния транспорт по Дунав мост 2 натовареността е още по-малка - предвиждаше се много по-интензивен трафик на влакове, но реално минават едва 1-2 влака на седмица и един ежедневен пътнически влак от Крайова до Видин и обратно", посочи инж. Низамов.
Според него за ниската натовареност на трафика на товарните влакове проблем е довеждащата железопътна инфраструктура до мостовото съоръжение и то повече в участъка от жп линията от румънска страна. В този участък жп линията не е електрифицирана и скоростите на движение са изключително ниски, като в резултат на това разстоянието до Крайова се изминава за около три часа с влак и за един час с автомобил. Железопътната мрежа от българска страна не е толкова зле поддържана, че да се каже, че тя е основната причина за толкова малкия брой преминаващи по моста влакове, коментира инж. Низамов.
Що се отнася до пътната инфраструктура, щом за товарните автомобили е най-добър маршрутът по Дунав мост 2, би трябвало това да важи и за автомобилите. И сега, без магистрала до Видин,ТИР-овете избират този път като предпочитан маршрут, но те преминават само транзит, отбеляза инж. Низамов. Той посочи, че след пускането в експлоатация на моста са се засилили контактите с Румъния - много хора вече работят там, много български фирми стартираха дейност и в Румъния, немалко румънци идват и работят във Видин.
Таксата от 6 евро за преминаване на леки автомобили не е малка на фона на финансовите възможности на хората в региона. Затова и ние като ръководство на смесеното АД , заедно с кметовете на Видин и Калафат, направихме определени постъпления за намаляване на таксите, каза инж. Низамов. По думите му тарифата за преминаване е определена с международно споразумение и много трудно може да се промени, особено предвид факта, че на базата на тази тарифа са направени и разчетите за изплащане на моста. Трябва да се има също така предвид, че преди пътуването с ферибота между Видин и Калафат беше 23 евро на лек автомобил и по 3 евро на човек, така че за отиване и връщане на един автомобил с трима пътници излизаше около 150 лв. и траеше доста дълго време преминаването през реката, каза инж. Низамов.
"На нас, като ръководство на дружеството, ни се иска да има гъвкавост при определяне на тарифите за преминаване на моста Видин - Калафат - да има, например, някакви карти за намаления за тези, които ще преминават ежедневно, но за съжаление това не зависи еднолично от нас. Това е европейски проект, който, заради устойчивостта, трябва да поддържа едни и същи цени. Но с времето може би ще успеем да променим част от цените - цените за преминаване на моста Видин-Калафат са същите каквито са на моста в Русе, с изключение на таксите за леките автомобили", поясни инж. Низамов.
Говорейки за инфраструктурата, докато първите три години темпът на нарастване на трафика спадаше - тръгвайки от 20 процента ръст на годишна база и стигайки до 5 на сто, през четвъртата година пак се увеличи и стана 20 процента, като това се дължеше най-вече на ремонтите, които се направиха за подобряване на пътната инфраструктура на околовръстните пътища на Враца и Монтана и асфалтирането на редица други пътища по маршрута. Изграждането на магистрала до Видин ще доведе до увеличение на трафика, а от там - до по-високи приходи от моста, уточни инж. Низамов.
"Големият трафик по моста е факт, ТИР-овете минават, паркингите за ТИР-ове в района са пълни. Дружеството "Дунав мост Видин - Калафат" АД стопанисва част от пътя, който е към новия надлез и вече имаме едно издадено разрешение за строителство. Имаме искания за получаване на още няколко разрешения за строителство в района на моста на бензиностанции, паркинги за ТИР-ове, хотели. Така че не е вярно, че няма ползи от моста. За хората, на които им се налага по-често да летят, мостът също е едно удобство, защото много по-лесно е да се отиде до летището в Крайова, което е на 90 км, отколкото до София", отбеляза инж. Низамов.
Дружеството, което поддържа Дунав мост Видин - Калафат, е българо-румънско, с разделена собственост на двамата акционери - Министерство на транспорта на Република България и Министерство на транспорта на Република Румъния. Това означава, че всички решения се взимат с консенсус - ако говорим, че Дунав мост 2 е мост между две държави, дружеството е пример за добра координация и организация, защото имаме отлични отношения с румънските колеги, централата на дружеството е във Видин, а клонът - в Калафат, отбеляза експертът. Отлично работим и нямаме никакви проблеми с колегите от Калафат, с румънските гранични служби и в това отношение сме пример за останалите, посочи инж. Низамов.
Основната дейност на Дружеството е събиране на толтакси и поддръжка и експлоатация на съоръжението. За тези 5 години някакви съществени ремонти не сме правили. Единствено се наложи да бъде извършена подмяна на лагерите на част от стълбовете, но те бяха подменени от фирмата-строител. Различните елементи на моста имат различни срокове на гаранцията - примерно за асфалта е 7 години, като от фирмата-строител подмениха асфалта в двете части на моста. Това бяха по-значителните ремонти, които сме извършвали от старта на експлоатацията, обясни инж. Низамов.
По думите му опашките, които се получават периодично от двете страни на мостовото съоръжение, на ГКПП, особено в почивните дни, са най-вече поради неравномерния трафик, който се увеличава най-много в събота и неделя. Според него понякога опашките се дължат и на по-засиления граничен и митнически контрол, който се извършва, особено на българска страна.
За отбелязването на 5-тата годишнина на Дунав мост 2 сме подготвили специална празнична програма, която да е повече за гражданите на Видин, информира инж. Низамов. Мотото на конкурса за детски рисунки, който организирахме, е "Нашият мост" - защото всеки наш съгражданин чувства моста като негов, което е хубаво, а и защото мостът се превърна в една от емблемите на Видин. Конкурсът за детски рисунки е с много награди за децата, съобщи той.
Предвидили сме полет с балон, който еднократно ще лети от Видин към Калафат или от Калафат към Видин, в зависимост от посоката на вятъра. В балона ще могат да се качат двама души - може би това ще са кметовете на Видин и Калафат, защото тази програма я организираме съвместно с Община Видин и Община Калафат. В петък ще бъде организиран празничен концерт на откритата сцена на Художествената галерия във Видин. В концерта ще участват деца от Видин и от Калафат. Тогава ще бъдат наградени и най-добрите рисунки в конкурса.
В събота в района на Дунав мост 2, в началото на пешеходната пътека, ще има електрически велосипеди, който желае може да си наеме велосипед, като наемът е за наша сметка, и може да посети Калафат. Преминаването на моста на велосипеди и електрически автомобили е безплатно. В съботния ден ще има организиран безплатен превоз с автобус от Видин до Калафат - часовете за тръгване от автогара Видин са: 09:30 ч.; 11:30 ч.; 15:30 ч., а от автогара Калафат са: 10:30 ч.; 12:30 ч. и 16:30 ч. В събота в Спортна зала "Фестивална" от 10:00 ч. ще започне детски баскетболен турнир, в който ще участват пет отбора - два сръбски и три български. В събота ще бъдат организирани и скокове с бънджи от моста - единствено те няма да са безплатни, разказа инж. Низамов.