Две основни групи въпроси трябва да бъдат поставени и дискутирани, когато става дума за осигуряване по-добрата реализация на българските стоки в търговската мрежа на големите чуждестранни вериги у нас.
Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред телевизия „Алфа”.
Думите му са по повод планирана за втората половина на месец май среща на високо ниво между представители на държавната власт и на големите вериги, опериращи на българския пазар, съобщихаот пресцентъра на КЗП.
На първо място коректните отношения между търговците, които участват в целия процес – от производството, през доставката, до предлагането на пазара на дадените стоки в тези вериги. И по-големият въпрос – отношенията между потребител и търговец: да няма заблуждаващи нелоялни търговски практики, да се продават стоки само в срок на годност и да не се допуска в магазинната мрежа на въпросните вериги да се продават продукти с по-лошо качество, отколкото в магазините им в някоя друга държава в Европа.
„В това отношение трябва да се работи. От миналите години знаем, че имаше доста неприятни случаи, в които родни производители негодуваха, че са поставени при неравноправни условия, доставяйки своите продукти до големите, най-често международни вериги”, коментира Маргаритов.
Той припомни, че бяха направени промени в законодателството за препятстване на този процес, които и към момента действат.
„Извън полето на конкурентното право, от гледна точка на потребителската защита – трябва да се опитваме всячески да ограничаваме нелоялните търговски практики, свързани с различните такси на доставчиците от типа на „нов магазин”, „рожден ден” на определен търговски обект, за каквито от Асоциацията на млеко- и месопреработвателите алармираха наскоро”, посочи той.
Според председателя на КЗП „тези прийоми не правят чест, особено когато говорим за големи и утвърдени в европейски и световен мащаб търговци, защото нашите производители подхождат с еднакъв стандарт спрямо своите български и чуждестранни клиенти и заслужават коректно и лоялно отношение” от страна на тези, които осъществяват своя бизнес на територията на нашата страна.
Маргаритов изрази надежда, че на предстоящата среща на високо равнище „проблемът ще бъде правилно поставен и съответните изводи ще бъдат направени от тези, които несъвсем коректно подхождат към българските производители и доставчици на различен тип продукти”.
Той призна, че все още, макар и в по-малка степен, отколкото преди, тези вериги опитват натиск върху производителите и дистрибуторите, за да се получи по-голям марж при търгуването. Като възможно обяснение за това председателят на КЗП изтъкна обстоятелството, че потребителските цени като цяло не нарастват много в последните години, инфлацията е сравнително ниска, и по такъв начин се търсят нови механизми за печалба.
„Това не бива да се допуска, защото както на потребителския терен говорим за нелоялни търговски практики, двойни стандарти, мерки, които се взимат, за да може тези неща да бъдат елиминирани, така и на пазара на конкурентното право не бива да има нелоялни търговски практики, поставящи един търговец, особено когато говорим за родните производители, в по-неблагоприятно положение спрямо тези, които продават неговата продукция”, подчерта Маргаритов.