При пазаруването по Великденските празници при пребиваване на ново място, вероятността потребителите да влязат в комуникация с непознати от ежедневието им търговци инцидентно е по-голяма. Оттам и рискът да бъдат измамени или да им бъде продадено нещо некачествено нараства.
Това предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в Новините на ТВ+.
„Когато става дума за амбулантна търговия, временно организирани щандове и пазари – с повишено внимание. Особено при предлагане на стоки, които будят съмнение относно качеството и произхода им, да сигнализират и в Комисията, тъй като може да се касае и за опасни продукти”, добави Маргаритов. Има риск и от фалшиви промоции, тъй като хората не са могли да проследят на какви цени са предлагани намалените стоки в предишните дни.
При резервациите за четирите празнични дни, през които по предварителни данни от туристическия бранш около 280 000 ще пътуват в страната, а други 50 000 ще бъдат в чужбина, председателят на КЗП напомни, че рисковете са по-малко, когато се организираме по-отрано. Тези, които ще го направят в последната минута, трябва да бъдат по-внимателни. „Рисковете са свързани с недобро качество на предоставяния продукт, както и с по-неизгодни цени, независимо от това, че на пръв поглед може да изглежда, че е най-евтината възможна оферта.
Трябва да се внимава резервацията да бъде през реален туроператор или хотелиер чрез директна комуникация с тях, особено когато предложението изглежда много атрактивно, изгодно и прекрасно и е през социална медия. Важно е и да се сравнят поне няколко оферти”, обясни Маргаритов.
При посещение на познати места е по-малка вероятността потребителите да станат жертва на търговски нарушения, тъй като са създадени контакти и е изградено доверие в по-продължителен период от време. По-внимателно трябва да подхождат потребителите, които търсят нещо ново и се насочват към търговци, с които не са влизали в комуникация.
Маргаритов припомни също да се пазят всички документи, които се издават при покупката на туристически пакети, за да може при проблем потребителите да претендират за обезщетение.
Съдействие те трябва да потърсят първо търговеца, на който са платили. Ако не бъде обърнато необходимото внимание, следва да се насочат към институциите. Когато търговецът е български, към Комисията за защита на потребителите, ако е от страна от Европейския съюз – към функциониращия към КЗП Европейски потребителски център. Ако е от трети държави, в зависимост от действащото национално законодателство, но отново посредством националните институции, които влизат в комуникация със сродните организации по света.
Инспекциите на КЗП в курортите ще продължат с плавно преливане от зимните курорти и по-малките планински места към морето. „Все още е активен зимният туристически сезон и съвсем скоро са Великденските празници. Имаме план как да прегрупираме силите си. При извършените в последните месеци няколко хиляди проверки в 7-8% от случаите се констатират нарушения”, посочи Маргаритов.
Той отбеляза, че търговците все повече се стремят да спазват закона, а там, където все още се практикува некоректно поведение, трябва да се продължи със стриктния контрол, за да може то да се игнорира.