Електронните винетки ще могат да бъдат купувани по интернет, от специално поставени за целта пос-терминали и от бензиностанции, като цената им няма да бъде променяна. Ще бъдат въведени и уикенд винетки. Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, съобщиха от пресцентъра на МРРБ.
При внедряването на тол-системата и електронната винетна система се предвижда да бъдат монтирани 500 пос-терминала, ще бъдат поставени 50 мобилни кантара, ще се купят и 100 мобилни устройства и 50 автомобила за следене на трафика в страната. Бъдещето е на цифровизираните модели, на възможно най-съвременните технологии и дигитализацията на услугите. Ще се работи с трафик камери, gps-системи, добър софтуер, както и с ефективен контрол, каза министърът.
Министър Нанков посочи, че с помощта на външни експерти Агенция „Пътна инфраструктура“ е започнала подготовката по избор на бъдещия обхват на тол-системата, както и на нейното тарифиране. По думите му до лятото ще стане ясно по какъв начин ще се определя кои пътища ще влизат в обхвата на бъдещата тол-система и как ще се ценообразува тя. Тогава ще бъдат проведени обществените консултации и дебата по темата. Не можем да си позволим да натоварим неоправдано бранша на транспортните превозвачи, подчерта министърът и допълни, че по тарифирането на пътищата ще се работи в партньорство с тях.
От 30 години и повече имаме системен проблем с пътния сектор, свързан основно с недостига на финансов ресурс. Решаваме го със системния подход, създаването на тол-система, електронни винетки за леките автомобили и тол-такса за тежкотоварните. С въвеждането на тол-системата и с ресурса, който ще се генерира, ще се ускори по-качественото изграждане и ремонтиране на пътищата, допълни той. В дългосрочен план това е устойчивата политика в пътния сектор с повече ресурс и повече контрол при разходването, подчерта Нанков.
До дни ще бъде готов правният анализ, въз основа на който да се прецени дали бъдещият оператор на тол-системата да бъде търговско дружество, държавно предприятие или организационна структура в рамките на Агенция „Пътна инфраструктура“. Той ще управлява тол-системата и ще генерира приходи, които АПИ ще разходва за ремонти по републиканската пътна мрежа и изграждането на нови пътища.
Бъдещото звено ще координира целия процес по внедряване на тол-системата и обвързването на софтуера й със системите на ведомствата, за чиито нужди ще се ползва – Националната агенция по приходите, Агенция „Митници“, Министерството на вътрешните работи.