Към края на септември неразплатените задължения на общините са 209 млн. лв., съобщи в предаването „Преди всички” по БНР заместник-изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в България Емил Савов.
По думите му, някои общини са успели да изчистят от юни до септември просрочието си, но за други това става системен проблем. Сериозен е проблемът в общините Видин, Смолян, Перник и Дупница. Той подчерта, че задълженията са предимно към комунални фирми, а не толкова към строителни. Минимален е делът и на задълженията за трудови разходи. Според Савов в случая нови кредити не са решението. Той изтъкна, че общините имат 105 млн. лв. просрочени вземания. По думите му, общините трябва да положат специални усилия, за да се съберат тези средства. Трябват по-твърди мерки спрямо всички длъжници, включително и с частен съдебен изпълнител, смята Емил Савов. Той посочи и причината за ситуацията, в която се намират общините:
Отражението на кризата е основата причина за бума в неразплащането, което вече втора година се задържа в размер на около 200 млн. лв. През 2008 г. общините са разполагали с около 5 млрд. лв. Към момента общините работят с 20% по-малко от тази сума или с 1 млрд. по-малко. Това няма как да не се отрази върху способността има да се разплащат.
Все още обобщаваме данните от промените в размера на данък сгради и такса смет, тъй като срокът за това изтече на 31 декември миналата година. Картината е доста различна, но това, което се набива на очи, е, че там, където има увеличение на налозите, това е по скоро в размера на таксата, а не в данъка. Общините, които им трябват повече средства за тази услуга, се опитват да намерят по-добър баланс между това, което плаща бизнесът, и това, което плащат гражданите. Все още бизнесът субсидира тази услуга на гражданите с по-големите размери на таксата, които плащат. Част от общините се опитват да оправят този баланс, т.е. да се увеличи размерът, който плащат гражданите, коментира също Емил Савов.
Запитан в кои общини ще се стигне до увеличаване на такса смет, Савов отговори: Там, където общините вече са напреднали с регионалните депа – това е едно от евроизискванията, с които България сериозно изостава. Организацията на асоциациите, които организират услугата като система за управление на отпадъците – там се налагат допълнителни разходи, включително изискването за натрупване на резерви за преодоляване на последствията, когато едно депо изчерпи ресурса си и трябва да бъде рекултивирано, т.е. създават се едни резерви, които в крайна сметка пак се плащат от гражданите. Само за миналата година това беше в размер на около 25 млн. лв. за цялата страна.