Омбудсманът Мая Манолова разкритикува в Столичния общински съвет /СОС/ бизнес плана на "Топлофикация-София" за 2017 г., както и резултатите от дейността на дружеството за миналата година. Манолова дойде в Общинския съвет по повод на доклада, който се разглежда днес, за утвърждаване на бизнес плана на "Топлофикация София" ЕАД за 2017 г.
Изумена съм като обществен защитник защо бизнес планът не е обявен по подходящ начин, така че гражданите да могат да се информират за състоянието на дружеството и за намеренията за следващата година. Става дума за 100 процента общинско дружество, тоест то е собственост на 1,5 млн. столичани, каза Манолова. Според нея в плана няма достатъчен анализ на причините, довели до загуби за 2016 г. от 40 млн.лв.
За следващата година предвидените загуби са 35 млн.лв., като не е ясно защо разходите за заплати са нараснали с 2,5 млн. лв. през 2016 г., а за 2017 г. се подготвя нов ръст с 4 млн. лв. За Манолова не е ясно защо, когато има такава загуба, част от разходите за външни услуги продължават да растат. Дружеството е похарчило близо 3 млн.лв. за съдебни разходи, свързани с дела и адвокатски възнаграждения на някои кантори, посочи омбудсманът.
Тя обърна внимание на "сложната схема" между клиентите на "Топлофикация" и топлинните счетоводители. Прави впечатление, че разходите, които дружеството прави за топлинни счетоводители, са по-високи от приходите от тази дейност, отбеляза Манолова, цитирана от БТА.
За омбудсмана не е ясно как се изпълнява инвестиционната програма на дружеството и доколко са ефективни т.нар. високоефективни мерки в тази програма. Смущаващ според Манолова е фактът, че за 2016 г. са ремонтирани само около 8 км топлопреносна мрежа при положение, че цялата мрежа е близо 1000 км. Тоест това е под 10 процента и много под заложеното за 2016. Тенденцията изглежда ще се запази и през 2017 г., отбелязва омбудсманът.