Лошото качество на пътуването с влак в България бе потвърдено в последния доклад на Европейската комисия, представен в Брюксел в края на миналата година. Според него българите са най-недоволни от жп транспорта в целия Европейски съюз.
За разлика от тях пасажерите в Люксембург, Австрия и Литва са удовлетворени от транспортната услуга. Сред недоволните са още ползващите влак в Хърватия и Румъния.
Заради недостига на локомотиви в БДЖ през лятото бяха спрени временно някои линии, а връщането им през есента доведе до закъснения и неспазване на разписанието.
Друг сериозен проблем е липсата на довеждащ транспорт до много от гарите. Най-показателни обаче са данните на ръководството на БДЖ от лятото, според които пътниците на българските железници намаляват с 8-10% всяка година. Така много от линиите стават нерентабилни и за поддържането им се налага дружеството да получава държавна субсидия.
В момента собствените приходи на компанията са едва 20%, а 80% идват от държавната хазна. Промени в общото европейско законодателство се очаква скоро да станат ново сериозно предизвикателство за жп услугите у нас, пише в. "Сега".
В Брюксел се обсъжда т.нар. четвърти законодателен пакет, който предвижда железопътните оператори от всички страни в Европейския съюз да могат да работят във всички страни в ЕС след 2020 г. Текстовете в скоро време ще бъдат внесени в Европейския парламент. В сегашния програмен период ЕК определи жп транспорта като приоритетен екотранспорт. Затова и средствата в програма "Транспорт" за България вече не са насочени към автомобилните пътища, а към жп трасетата.
Очакванията на Брюксел са навлизането на повече играчи на пазара да повиши конкуренцията и съответно качеството на услугите. У нас единственият превозвач на пътници е БДЖ, докато в товарните превози вече има конкуренция.