Ето как ни лъжат при онлайн търговията

share

Жалбите от нередности при онлайн търговията са малко над 10 процента от всички оплаквания, които се получават в Комисията за защита на потребителя /КЗП/. Това каза пред журналисти председателят на комисията Димитър Маргаритов след представянето на 13-и брой на изследването "Юридически барометър".

Той отбеляза, че все повече жалби постъпват по електронен път.

Жалбите от онлайн търговията са свързани основно с покупка на стоки - бяла техника, битови електроуреди и понякога с предоставянето на услуги - най-вече в туристическата сфера, според Маргаритов. Сред проблемите са препятстване от страна на търговците на правото на потребителите на отказ /връщане на стоката след 14-дневен период/, мнима търговия, т. е. извършване на плащане, без да се получи насреща стока, трудности с рекламациите, съобщи БТА.

Маргаритов посъветва гражданите да проверяват дали търговецът реално съществува, дали на сайта са обявени всички права и детайли при извършването на електронна покупка - като начин на плащане, възможност за рекламация, срок и т. н. Според Маргаритов в последната година има намаляване на оплакванията от онлайн търговци. Той предположи, че това се дължи на все по-голямото ограмотяване на хората по отношение на този вид търговия, както и на засилената дейност на КЗП.

Второто предизвикателство пред КЗП е развитието на споделената икономика. Развитието на тези отношения е все по-бурно, социалните мрежи вече също предоставят тази възможност, отбеляза Маргаритов и допълни, че е важен въпросът за бъдещите регулации и контрол.

Ръководителят на проекта "Юридически барометър" проф. Даниел Вълчев коментира, че смесването на онлайн търговията и споделената икономика при нивото на комуникациите в света ще създава правни проблеми тепърва.

Водещи новини

Още новини