Асоциация “Активни потребители” изпрати сигнали до Министъра на земеделието, г-жа Десислава Танева, Агенцията по храните, Агенцията по лозата и виното и Комисията за защита на потребителите относно прилагането на заблуждаващи практики при предлагането на синтетични оцетни киселини - заместители на натуралния оцет. Това на практика са институциите, от които зависи регулацията на този пазар.
Към момента обаче по отношение предлагането на оцета и имитиращите го продукти е налице неяснота в конкретния обхват на компетентните органи. На определени етапи от веригата по производство и търговия има и припокриване на компетенции. Не е установена специфична административна практика на КЗП конкретно по отношение на оцета и имитиращите го продукти.
За сметка на това БАБХ и ИАЛВ имат административна практика само спрямо контрола и получаването на сигнали и жалби от потребители. Министерството на земеделието и храните пък трябваше да издаде наредба според Закона за виното и спиртните напитки още през 2014 г., с която да определи начините за контрол на пазара и координацията между отговорните институции. Към този момент такава наредба няма, а от там липсва и ясна регулация.
Според актуалната статистика, през 2015 година продажбите на оцетни заместители в България са 56% към 44% спрямо натуралните оцети. Многобройни оплаквания от потребители постъпват всяка година, в които гражданите споделят, че бурканите им със зимнина гърмят или се развалят. Въпреки това в близо 100% от случаите, върху етикетите на оцетните имитации от години се поставят снимки на зимнина и буркани, а в надписите с големи букви пише – за консервиране. Еднозначно, както БАБХ, така и ИАЛВ определят имитиращите продукти като негодни за консервиране при приготвянето на „зимнина“, но не вземат мерки и не прилагат санкции за заблуждаващи практики от страна на производители и търговци.
Основен проблем със съществуването на тези продукти е, че потребителите в голям процент не правят информиран избор, когато посягат към тях. Тук идва вината на големите търговски вериги, които подреждат тези петролни субпродукти наред с натуралните, като често над или под тях има и надпис, че това е „оцет“.
Потребителите посягат към имитацията, защото цената й е по-ниска, етикетът е атрактивен - с множество зеленчуци по него и големи надписи за консервиране. Именно затова „Активни потребители“ ще се обърне с официален апел към търговските вериги да започнат да отделят и обозначават по ясен начин имитиращите храни чрез поставяне на отделни щандове.