Столичани се качиха в градския транспорт

share

1,5% ръст на пътниците в столичния градски транспорт, или 7 млн. пътувания повече спрямо 2010 г., отчита последното преброяване на Центъра за градска мобилност.

Според него повече софиянци се придвижват с трамвай и метро, докато при автобусите и тролеите има лек спад на пътниците, сочат резултатите от изследването, пише “24 часа”.

Преброяването е продължило един месец и е направено през октомври. 40 души са отчитали пътниците в 45 градски автобусни линии, 45 крайградски, 15 трамвайни и 9 тролейбусни линии. На автобус се качват 52,55% от всички пътници в градския транспорт. През 2010 г. делът им е бил 53,42%. След автобусите най-натоварени са трамваите. Ползват ги 23,52%, или с малко над процент повече спрямо миналата година. С 1,6%, но надолу са пътниците в тролеите. С тях сега се движат 11,21%. Увеличават се обаче хората, които ползват метрото. Сега те са 12,73%, а през 2010 г. са били 11,4%. Така, ако през миналата година броят на превозените пътници с градски транспорт е бил малко над 450 млн., то за цялата 2011 г. цифрата скача на над 457 млн., или 7 милиона пътувания повече за годината.

Най-натоварените автобусни линии, при които има увеличение на пътниците, са 85, 113, 204, 280, 413 и 604.

"Ръстът на пътуващите с трамваи се дължи на възстановените маршрути на някои от линиите, които през миналата година бяха променени или закрити. Тогава хората предпочитаха да се придвижват с тролеи, особено в центъра. Затова през 2010 г. тролейбусният транспорт беше с най-голям ръст на пътниците. Сега обаче най-голямо е увеличението при трамваите заради възстановените маршрути и новите мотриси, които се движат по част от линиите, обясни съуправителят на Центъра за градска мобилност Николай Костов.

Най-натоварените трамваи са линиите с номера 5, 6 и 7. От тролеите пък увеличение на пътниците има по линия номер 11, сочат данните.

"Намалението на пътниците в тролейбусния транспорт се дължи на съкратените заради строителни работи маршрути. Такъв е случаят с линиите 2 и 8", смята Костов.

Столичани пътуват средно с градски транспорт за пет спирки. Според данните с трамваи се возим средно по 2,3 км, с тролей - 2,5 км, с метро - 8,9 км, с градски автобус се возим по 3,2 км, а с крайградските автобусни линии изминаваме по 4,9 км.

"Със сигурност в пиковите часове по най-натоварените линии трябва да се увеличи броят на колите, които ги обслужват. При трамваите, където има най-голям ръст на превозваните пътници, може вместо единични мотриси да се пускат по две. Имаме резултатите едва от няколко дни и тепърва ще обсъждаме промените", обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов.

Той подчерта, че в момента се търсят варианти, с които "Столичен автотранспорт" ЕАД да стартира поетапна подмяна на автобусите.

"Работим по този въпрос, все още търсим вариант как да стане купуването на нови автобуси - дали дружеството да изтегли заем, или чрез лизинг. Формулата и броят на колите, които ще бъдат купени догодина, ще са ясни през януари. За смяна обаче са около 200 от автобусите на градския транспорт", обясни Христов.

В следващите 2 г. пък ще бъде изцяло подменен и тролейбусният парк на столицата. Освен 30-те нови тролея, които вече се движат, ще бъдат купени още 50. Средствата за тях са по мащабния проект за модернизация на градския транспорт, чиято стойност е 50 млн. евро. Освен нови тролеи той включва поставяне на умни устройства за управление на трафика по 20 от най-натоварените кръстовища, с които ще се повиши скоростта на градския транспорт, ремонт на трамвайното трасе по бул. “България” и изграждане на нова линия от Семинарията до Студентски град.

Водещи новини

Още новини