Лични ни карти с чип и електронен подпис от 2018 година

share

Личните карти на българските граждани вече ще могат да съдържат данни и удостоверения за електронна идентичност и квалифициран електронен подпис. Правната възможност за това се създава с одобрени от правителството промени в Закона за българските лични документи, съобщават от Министерския съвет.

Предстои законопроектът да бъде предложен за приемане от Народното събрание. Той е систематично свързан с нормативната уредба за електронната идентификация и удостоверителните услуги в националното и европейското право. Законопроектът е съобразен и с възприетите в държавите-членки стандарти и добри практики.

От „Дондуков 1” поясняват, че законопроектът не налага личните карти задължително да се сменят. Смяната ще става поетапно, след изтичане на настоящите.

Данните на МВР сочат, че всяка година се издават по около 600 000 лични карти. В някои години се очаква този брой на нарасне до 1 600 000. Причината са изтичане на срока, загуба или навършване на 14-годишна възраст.

В законопроекта е предвидена възможност на електронния носител на информация в личната карта да се записват и биометрични данни на лицето, в отделен защитен сегмент на носителя. Това може да стане ако в заявлението си гражданинът е заявил такова желание. Данните ще се записват съгласно препоръките на Международната организация по гражданско въздухоплаване.

Урежда се и наличието на електронен носител на информация (чип) в личните карти. Това е нужно, за да може електронната идентификация да се използва от максимално голям брой граждани. Заявяването на желанието да се ползва електронна идентификация ще става според правилото на изричния отказ. Така ще се гарантира правото на избор на българските граждани. От „Дондуков 1” смятат, че по този начин ще се създадат условия значителен брой хора да ползват услугата. Това пък щяло да има позитивен ефект върху изграждането на електронното управление, отварянето на институциите към гражданите и достъпа до електронни административни услуги.

Законопроектът регламентира използването на електронна идентификация и в международния паспорт. Това е допълнителна мярка за постигане на масова употреба на електронната идентификация и с оглед на техническите възможности на електронните носители.

Удостоверения за електронна идентичност и електронен подпис ще бъдат записани само ако гражданинът изрично е заявил, че желае това.

Смята се, че идентификацията с паспорт за целите на електронното управление ще бъде полезна на българските граждани, особено на тези, които пребивават или живеят в чужбина. Подходът не се ползва от никоя друга държава.

От правителството отчитат, че законопроектът разширява възможностите за подаване на заявления за издаване на документи по електронен път като добавя използването на електронната идентификация като алтернатива на квалифицирания електронен подпис.

Предвидено е законът да влезе в сила от 1 януари 2018 година. Тогава МВР щяло да има техническа възможност да издава лични документи с електронен носител.

Водещи новини

Още новини