Павлова: Размерът на тол таксите ще се определи в края на тази или началото на следващата година

Булфото
share

Изграждането на тол системата е част от решение, взето още миналата година. От тази гледна точка няма изненада в обявената обществена поръчка. Това каза пред журналисти министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова във връзка със заявените от автобусните превозвачи намерения за протести.

Лиляна Павлова направи коментара си след церемония по подписване на договор по ОПРР. Министърът заяви, че е факт, че автобусните превозвачи ще плащат повече след въвеждането на системата, отколкото сега, но отбеляза, че целта е да се осигурят повече приходи, за да има добри пътища.

Павлова напомни, че все още няма определени цени на таксата и допусна, че става дума за спекулации с рекламна или с цел оправдаването на евентуално повишаване на цените на автобусните превози. Тарифата за таксите в най-добрия случай ще бъде определена в края на тази или началото на следващата година, допълни министърът.

Лиляна Павлова посочи, че в България няма пътен данък за превозните средства, както и допълнителна добавка в цената на горивата, както е в други европейски държави, с което се цели натрупването на средства за поддръжка на пътища, а има само такса за изминато разстояние. Министърът информира, че през тази седмица ръководството на пътната агенция ще има срещи с превозвачи, в това число и с автобусните, по темата. "До края на лятото се очаква да бъде избран изпълнител на изграждането тол системата за преминаване по част от пътищата в страната, ако няма обжалвания на обществената поръчка", каза министър Павлова и добави, че в условията е заложено най-ниска цена спрямо най-добро техническо предложение.

"Индикативните анализи показват, че такава система може да бъде въведена за около една година - като първа фаза, след което по договор се предвижда надграждането й. Кандидатите имат възможност да предложат и по-кратки срокове". Министърът уточни, че сега за системата няма да се плаща със средства от бюджета, а ще се прилага отложено плащане. Това значи, че първо изпълнителят трябва изцяло и за своя сметка да изгради софтуера на системата, да монтира камери, датчици и сензори. Системата трябва да бъде въведена в експлоатация, като първото дължимо плащане ще е на третия месец, след като тя заработи, и така за три години за сметка на отчисленията на малък процент от приходите от таксите да се изплати инвестицията в системата.

Избраният изпълнител по обществената поръчка на Агенцията "Пътна инфраструктура" за тол системата ще трябва да изработи софтуера, като целта е тя да се направи целево само за България и да е собственост с всички права на пътната агенция. Целта е страната да не бъде зависима от лиценза при покупка на вече готов продукт и да може свободно да се избира доставчик за поддържането и адаптирането на системата. Вторият компонент на обществената поръчка е надграждането на рамките, върху които системата ще оперира.

Министърът напомни, че вече са монтирани около 250 рамки по пътищата, върху които има камери с броячи. Идеята е съществуващите рамки да бъдат използвани и допълнени с още 50, които да бъдат разположени по основните републикански пътища. По този начин, заедно с вградените в асфалта датчици, по номера на колата, в реално време, в системата ще се установява дали превозното средство е платило дължимата такса, а датчиците в рамката и сензорите в асфалта ще дават информация дали колата е с четири оси, както и за тонажа й. Освен това контролът върху плащането на такси ще става и чрез 50 мобилни екипа с камери и други 50 смесени екипа на пътната агенция и пътната полиция.

След въвеждането на тол системата, на по-късен етап, тя ще бъде адаптирана към тази на митниците, НАП и "Гранична полиция". По тази причина друго изискване е системата да бъде GPS базирана и да е адаптирана към европейската система за събиране на електронни такси.

Водещи новини

Още новини