Някогашното военно летище край хасковското село Узунджово може да се превърне в база за утилизация на старите самолети на "Луфтханза" - най-голямата авиокомпания в Европа по отношение на превозени пътници. Националният авиопревозвач на Германия вече е в контакт с българските власти, съобщи депутатът от ГЕРБ от Хасково и председател на енергийната комисия в парламента Делян Добрев, информира "Стандарт".
Макар на две граници - между Гърция и Турция, и свързваща стратегическа точка като вход на Европа от Близкия изток, хасковският регион е слабо развит икономически. През последните 10 години няма привлечени инвестиции, а средната работна заплата е около 600 лева
Сред приоритетите на новата местна власт, посочени с встъпването в длъжност в първи кметски мандат на Добри Беливанов, е именно привличането на инвеститори към областния център. А като първа стъпка в тази посока в края на март местният общински съвет гласува Наредба за насърчаване на инвестициите. Целта на новоприетия регламент е облекчаване на процедурите и създаването на по-добри възможности за вложения в Хасковска община.
В Наредбата са разписани условията за издаване на сертификат за инвеститор клас "В", който да се ползва от редица облекчения- придобиване или наемане на общински терени без търг на определена от лицензиран оценител пазарна цена, съкратени срокове за административно обслужване с една трета, както и индивидуално такова. За да бъде признат за инвеститор клас "В" обаче, важно условие, на което трябва да отговори предприемачът, е предприятието му да създава заетост или да води до увеличаване на работните места, гласи решението на местния парламент.
Един от апетитните терени, на който може да бъде разгърнато мащабно производство, е именно закритата преди 14 години Авиобаза Узунджово. Една от идеите на общинското ръководство е теренът да бъде превърнат в модерен бизнес парк
Самото летище е на 2500 декара, прилежащият му имот - около 920 декара. Според народния представител Делян Добрев, който беше и министър на икономиката и енергетиката в първия кабинет "Борисов", допълнителният имот може да стане прекрасна производствена бизнес зона, която да осигури стотици работни места.
"Хасково няма как да стане технологичен център, както това се случи с Пловдив, поради обективни обстоятелства. Основното е, че тук нямаме университет, който да "произвежда" техници и специалисти с висока квалификация. Затова търсим пътища за икономическо развитие на производството", обоснова посоката Добрев.
"Опитваме се да привлечем като инвеститори западни компании, които са в производството с по-висока добавена стойност, защото тя дава възможност за по-високи работни заплати. В непрекъснат синхрон сме и с Агенцията по инвестиции, шефът й Стамен Янев е силно свързан с Хасково, където е завършил езиковата гимназия, и като мен иска много да помогне за развитието на региона", коментира още Делян Добрев.
Макар и в съвсем начална фаза, разговорите с "Луфтханза" пък са за терена на самото летище. Според депутата, макар германският авиогигант да оглежда терени в Испания и Португалия за "разкостването" на вече "пенсионираните" си самолети, офертата това да става на българска територия също е добра.
Важен момент в селекцията на точното място за тази дейност са метеорологичните условия - зимата да не е дълга и много влажна, за да не се повреждат допълнително приземените самолети. А като южна зона Хасково е идеално в това отношение, обясни той.
Според експертите пък пистата край село Узунджово, която е само на около десетина километра от областния център, е в много добро състояние.
Друг удачен вариант за експлоатацията на изоставеното военно летище е то да бъде превърнато в карго летище, посочи още депутатът от Хасково.
"Засега това е една мечта, трудно осъществима. Това обаче не означава, че е невъзможна. Ще положим всички усилия да намерим правилната реализация на летище Узунджово. Аз съм оптимист", категоричен е Делян Добрев.
За да се започне с реализация на плановете обаче, Хасково трябва да придобие имота, който е собственост на военното министерство, но се води с отпаднала необходимост за ведомството.
Още в началото на март военният министър Николай Ненчев разписа прехвърлянето на военни имоти на общината, сред които е и летище Узунджово.
Актът ще бъде завършен, след като прехвърлянето бъде одобрено от Министерския съвет. Според Добрев това вероятно ще стане факт до месец.
Летище "Узунджово" е създадено през 1953 г. През 1994 г. то се превръща в авиобаза. Съгласно "План 2004", през есента на 1998 г. авиобазата прекратява своето активно съществуване, а през юни 2002 г. окончателно е закрита.