„Ще инициирам законодателни промени, с които да се спре рекета и тормоза, който осъществяват колекторските фирми върху граждани“.
Това каза в Пловдив омбудсманът Мая Манолова на форум по повод Международния ден на потребителите – 15 март, съобщиха от пресслужбата на институцията. Организатор на събитието, което се проведе в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, бе Сдружението за правна помощ на потребителите. „Необходимите поправки ще засегнат три закона – за защита на потребителите, за международния търговски арбитраж и Гражданския процесуален кодекс. Философията на готвените промени е с тях да се изключат от обсега на арбитражните съдилища потребителските спорове. Освен това е необходимо да се създадат правила относно действието на арбитражните съдилища, които са новите „бухалки“ на колекторите“, посочи Манолова.
Тя бе категорична, че тормозът се налага от симбиозата между дадено монополно дружество - доставчик на обществена услуга, колекторска фирма и арбитражен съд. Омбудсманът подчерта, че ще предложи промяната в законодателството да забранява арбитражните съдилища да разглеждат потребителски спорове. „Използването на арбитражни съдилища от колекторските фирми е нарушение на правата на потребителите“, категорична бе Мая Манолова.
„Става дума за схема, която по един незаконен начин се използва от монополни дружества, доставчици на обществени услуги и фирми за бързи кредити, които продават дългове на колекторските фирми. Те от своя страна си създават арбитражни съдилища, които служат на колектора, който ги е създал“, разясни омбудсманът. Манолова даде за пример дълг от 2005 г. на стойност 30 лева, който преминавайки през всички изброени инстанции е нараснал до 550 лева.
„Потърпевшите от схемата са огромен брой български граждани. По данни на най-големия арбитражен съд в България за миналата година, той е образувал 102 000 дела. За сравнение с Административен съд - София, делата гледани от магистратите в него са под 15 000 годишно. Хората в един момент получават обаждане от колекторска фирма със заплаха „плати или ще последват неприятни последствия за теб и за твоите близки". Гражданите звънят за справка в някакъв неизвестен за тях съд, който без да ги уведоми, вече ги е осъдил за определена сума, която в пъти надвишава дълга към мобилен оператор например. Освен това задължението е с изтекла давност, но тъй като колекторът го е изкупил, е с начисления“, обясни Манолова.
Омбудсманът отново подчерта, че единственият начин за справяне с колекторските фирми и безобразията на монополните дружества са административни и законодателни мерки. Общественият защитник даде пример със столичната „Топлофикация“, която само за първите два месеца на тази година е завела 8 000 заповедни производства срещу 17 000 за цялата минала година пред Софийски районен съд. „Това означава, че ако вървят с тези темпове до края на годината делата ще станат 48 000 срещу длъжниците на монополното дружество. Умножете по 650 лева минимум от юрисконсултски такси и такси при частен съдебен изпълнител – сами изчислете смайващата сума, която „Топлофикация София“ ще прибере“, каза Манолова.