Недовършената част от магистрала "Хемус" вероятно ще бъде "понижена" в ранг скоростен път. Това вече се предвижда за други важни трасета - София-Калотина, магистрала "Черно море" и дори за частта от "Струма" през Кресненското дефиле, пише в. Сега.
Миналата седмица премиерът Бойко Борисов първо анулира скандалния търг за изграждане на "златни" 60 км от "Хемус" след Ябланица, а после обяви, че ще се търси по-евтин вариант на трасето. "Сега препроектираме, ако се мине през друго трасе и се махне голямата лента между двете платна, ако намалим скоростта на 120 км/ч и радиусите на завоите, това води до намаляване на цената на строителството", посочи той. Това на практика са параметри, присъщи на скоростен път. При такъв вариант цената няма да падне "драматично", но е възможно да се спестят 20-25%, обясниха пред "Сега" пътни специалисти.
Икономията би дошла от това, че скоростният път няма аварийни ленти. Ако магистралата е широка 29 м, по-семплият вариант на шосето е около 22.5 метра. Между двете платна на магистралата има и разделителна ивица около 3 метра, а при скоростния път тя е по-тясна. За пътуващите основната разлика е намаляване на разрешената скорост от 140 на 120 км/ч. Скоростният път беше въведен в закона за пътищата преди няколко години именно с цел да се даде възможност да се изграждат бързи шосета с близки показатели до магистрала.
Покрай споровете за "Струма" през Кресненското дефиле се разбра, че независимо дали ще има дълъг тунел или поредица от виадукти и къси тунели, пределната скорост също ще е 120 км. Други трасета, за които се обсъжда вариантът скоростен път, са Видин-София и Русе-Велико Търново. Решението какво да се строи не е само в ръцете на проектанти и финансисти. Всеки пътен проект задължително минава през одит за безопасност, извършван от специализирани фирми. Друг проблем е, че за "Хемус" вече са похарчени пари за проекта, а сега ще са нужни още - за препроектиране. За "Хемус" бяха разработени 3 варианта и те вече са минали през обществено обсъждане с хората от селищата, през които ще минава пътят.
И строители, и държавни експерти обаче смятат, че дори да се направи нов проект, цената няма да се намали сериозно. Това призна и регионалният министър Лиляна Павлова. Все пак сметките сочат, че е възможно да се слезе от поисканите от победителите в отменената процедура 800 млн. лв. (без ДДС) за 60-те до около 500-600 млн. лв. По "Хемус" остават за изграждане общо 250 км. През 2012 г. сегашният президент Росен Плевнелиев като регионален министър обясняваше, че за завършването на цялата магистрала са необходими над 1.2 млрд. евро.
Двата консорциума, излъчени за изпълнители на две отсечки от 60-километровия етап, почти сигурно ще обжалват решението за прекратяване на процедурата. Това научи "Сега" от добре информирани източници от пътния бранш. Ако съдът се произнесе в полза на жалбоподателите, около които "витаят съмнения" по думите на премиера, ще получат правото да строят отсечките.