Платеното паркиране става бизнес

share

Паркирането в платените сини и зелени зони в българските градове ще се превърне в търговска дейност, от която ще се печели, вместо да се покриват само разходите по поддръжката на паркоместата.

Това става ясно от законопроект на депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок. Избраниците предлагат промяна в Закона за движението по пътищата, според която за платеното паркиране ще се плащат не разходоориентирани такси, а цени на пазарен принцип, пише в. "Труд".

В член 99 в закона, който дава право на общините да се взимат пари за паркиране в градовете, думата „такса“ се заменя с „цена“. Една от причините е, че търговските дружества, на които общините масово решиха да възложат тази дейност, вместо да я администрират сами, нямат право да взимат такси. Другата причина е, че местните такси трябва да влизат в общинския бюджет, а не в касите на търговска фирма, каквато е и столичният Център за градска мобилност (ЦГМ).

В мотивите за промените законотворците определят паркирането в „синя зона“ като търговска дейност, при която трябва да се прилага пазарна икономика. Те смятат, че определянето на сумата за паркиране „като „цена“ дава възможност на общините да определят размера й на пазарен принцип съобразно търсенето на места за паркиране в различните райони на населените места, както и да регулират количеството на ППС в централните им части“.

Определянето на сумата като „цена“ съответствало и на чл. 99, ал.1 от закона, „според която определянето на места за паркиране произтича от качеството на общината на собственик на частите от улиците, площадите, тротоарите и другите терени, които се предназначават за паркиране на ППС“. Вносителите смятат, че след като общината била собственик на местата за паркиране, трябвало да „предоставя услуги като стопанска дейност срещу цена, а не като социална дейност срещу такса“.

Вносителите предлагат в закона да се допише, че общинският съвет определя „цената“ и условията за паркиране, а шофьорите плащат на „специализираното звено на общината или на юридическото лице“, на което е предоставено управлението на тези места.

„Досега имаше проблем с възможността общините да възлагат на собствени дружества контрола и дейността по паркирането“, коментира пред „Труд“ депутатът от РБ Вили Лилков. В София това се прави от Центъра за градска мобилност (ЦГМ).

„Често беше атакувана наредбата на общината в съда, че едно такова дружество не е минало съответната процедура по закона за обществените поръчки. С това решение даваме възможност не само на Столична община, но и на всички общини в България да могат да възлагат без конкурс дейностите по контрола на паркирането на собствени дружества“, обясни Лилков.

Водещи новини

Още новини