Започва кампанията „Да бъдеш Баща” - кампания за активно участие на мъжете в живота на децата и семейството, обявиха по време на пресконференция в БТА.
Кампанията се фокусира върху ползите от активното участие на мъжете в живота на децата и семейството за създаване на семейна среда без насилие и пълноценно развитие на детето.
„Да бъдеш Баща” е част от международната кампания MenCare – a global fatherhood campaign, която се провежда в над 20 страни от 5 континента.
Партньори в кампанията са: Фондация „Асоциация Анимус“, „Български център за джендър изследвания“, Фондация „Джендър образование, изследвания и технологии“, Фондация „За нашите деца“, „Институт по социални дейности и практики“, Фондация „Лале“, „Национална мрежа за децата“, Фондация „Приложни изследвания и комуникации“, Асоциация „Родители“ (основен координатор), „Център за изследване и политики за жените“.
Деян Петров – координатор на проекта заяви, че международните статистики показват, че всеки четвърти мъж става баща в ранна възраст.
Бащите и майките не са взаимозаменяеми, заяви той. Според редица изследвания бащите имат уникално влияние върху детето. Отношението между майката и бащата създават моделите на взаимоотношения, които детето ще следва по-късно.
Според изследване, проведено в България, семейството не се намира в криза, то все още е институция. Но има най-различни семейни модели. Обществото ни става по-разнообразно. Масово в момента семейството включва баща, майка и едно дете. В този формат все по-малка роля имат бабите и дядовците и други роднини. Семейството все повече придобива минималистичен вид, заявиха по време на пресконференцията.
Около 30% от съвременните български родители не са сключили брак. Все повече деца се раждат в семейни отношение, които не са официални.
Родителите изтъкват, че основните предизвикателства, пред които са изправени, е недостигът на време за децата, за семейството. Това създава усещане за напрежение, са установили инициаторите на проекта. Делът на бащите, които се включват във всекидневните грижи за децата и дома, е значително по-нисък от този на майките, става ясно от изследване.
Основни бариери пред това са заетост с осигуряване на прехраната, недостатъчно обществено разбиране за бащинската роля в отглеждането на децата, показва проучването.
Кампанията ще продължи две години, като акцент ще е активното бащинство. Основен акцент в кампанията е работата директно в образователни институции.
Ще се започне в детските градини.