Нови десет метровлака ще возят софиянци. Първият от тях беше пуснат в експлоатация днес след церемония и в него се качиха министърът на околната среда и водите Искра Михайлова, столичният кмет Йорданка Фандъкова и изпълнителният директор на столичния Метрополитен Стоян Братоев. Останалите девет ще влязат в мрежата на метрото утре.
Новите метровлакове ще допринесат за икономия от 25 процента от сметките за ток на Метрополитена, което се равнява на около 50 000 лв. месечно, каза на церемонията Йорданка Фандъкова. Те ще заменят най-старите мотриси, които поетапно ще бъдат извеждани за ремонт, а след 2015 г. ще се движат пълноценно в разширенията на метрото.
Предвижда се мотрисите да превозват нови 85 хиляди пътници. С новите десет общият брой на метровлаковете ще стане 52.
Новите влакове са купени по проект "Изпълнение на дейности за подобряване качеството на атмосферния въздух чрез закупуване и доставка на десет метровлака", който се осъществява със 100-процентно безвъзмездно финансиране от оперативна програма "Околна среда 2007-2013 г.". Стойността му е над 80 млн. лева.
От 2015 г., когато ще са в експлоатация всички налични влакове (и ремонтираните стари), ще се открият около 350 нови работни места. Това са всички хора, които ще обслужват метрото, което е допълнителен ефект за икономиката на града, отбеляза Фандъкова.
С десетте нови влака се гарантира увеличаване на потока пътници, които използват софийското метро и така се намалява трафикът от индивидуалния наземен транспорт, който замърсява атмосферния въздух в София, каза министърът на околната среда и водите Искра Михайлова, отчитайки положителните ефекти на новите мотриси за околната среда. По думите й те ще намалят и тежестта върху публичния транспорт в столицата, с което отново ще ограничат замърсяването на въздуха. Влаковете са с такава технология и предлагат такъв тип услуги, че спестяват електроенергия, което също допринася за качеството на атмосферания въздух, отбеляза тя.
Изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев разказа, че в спирачен режим и при движение по инерция, двигателите на новите влакове се превръщат в генератори и произвеждат ток. Електричеството се връща в енергосистемата на метрото и се консумира от другите влакове, което води и до отчетените икономии.