Драстично намаление на таксите за регистрация на фирми предлага правосъдното министерство. Дружество с ограничена отговорност (ООД) вече ще се регистрира не срещу 160, а срещу 110 лв. За едноличен търговец ще се плащат 30 вместо досегашните 35 лв. Намаление има и при таксата за акционерните дружества - вместо 460 ще се плащат 360 лв. Най-сериозен е спадът при банковите и застрахователните акционерни дружества, чиято регистрация вече ще струва 1300 вместо 1700 лв, пише в. Сега.
Проектът за постановление на Министерския съвет е част от пакета мерки, с които трябва да се намали административната тежест върху бизнеса. Става дума за такси, които се събират от Агенцията по вписванията. Регистрацията по електронен път също ще е по-евтина, като отново зависи от вида на фирмата. ООД ще се вписва срещу 55 вместо 80 лв. 200 лв. е намалението при електронната регистрация на банкови и застрахователни дружества. Тя ще струва 650 лв. 30 лв. вместо 60 лв. ще се плащат за вписване на промени в Търговския регистър. Сходно намаление от 30 на 15 лв. има и за нови данни за капитала на търговско дружество, когато вписването става по електронен път. Предлага се заявлението за запазване на фирма в регистъра да струва 40 лв. вместо досегашните 50, а когато това се прави по електронен път, тарифата да падне от 25 на 20 лв.
22% намаляване на приходите на агенцията ще е прекият резултат, ако тези промени бъдат приети, е изчислило правосъдното министерство. В мотивите към проектопостановлението се посочва, че за периода септември 2012 - август 2014 г. агенцията е събрала малко над 19 млн. лв. Ако таксите бъдат намалени, приходите ще паднат на 14.9 млн. лв. Въпреки това обаче се посочва, че "предложените промени в тарифата за държавните такси, събирани от Агенцията по вписванията, са във всеобщ интерес - както на бизнеса, така и на гражданите". С постановлението се предлага да отпадне възможността удостоверения за статута на имот да се издават експресно за 8 часа. Според вносителите цялостното проучване на един имот отнема повече време и има риск от грешки.
"Много често е изключително трудно, защото в рамките на този период има промяна на собственици по няколко пъти, има и множество трансформации на имоти (разделяни, обединявани, надстроявани, пристроявани, преустройвани) и е необходимо да се направи правен извод за идентификацията им. Изричната разпоредба за краткия срок за издаването на подобни удостоверения увеличава вероятността да се допусне грешка в тяхното съдържание", посочват вносителите.