Превозвачи, които карат товари за Турция или минават транзит през югоизточнта ни съседка, ще фалират. Това прогнозират собственици на компании за автомобилни превози от Хасковския регион, съобщава "Стандарт".
Причината е въвеждането на нови такси от страна на турското министерство на транспорта за камиони с чуждестранна и транзитна регистрация. Според промените таксите за камиони от страни, с които Турция има сключена спогодба за превоз по шосе, се определят от теглото на камиона плюс тонажа на товара, умножено по 1 евроцент на километър. Така таксата от границата до Истанбул и обратно ще бъде 240 евро. Новите такси на Турция за транзитни превози скачат около 10 пъти, изчисляват българските превозвачи. Досега таксата за камион, който минава транзит през Турция, е бил около 60 евро, а вече ще бъде 600 евро.
По-малките автофирми с по-стари камиони са обречени на фалит, коментираха от бранша. Другият вариант е спиране на превозите през Турция за Грузия, Азербайджан и др. страни и търсене на нови пазари в Европа, допълниха те.
Картинката е трагична, заяви Володя Костадинов, превозвач от Харманли. Той има фирма с четири камиона, която традиционно вози товари транзит през Турция. Костадинов не изключи възможността нашите превозвачи да противодействат на решенето на турските власти с гражданско неподчинение. Превозвачите от Хасково ще се включат в готвените от бранша протести на ГКПП-Капитан Андреево. От 1 септември родните превозвачи планират да блокират абсолютно всички граници с Турция, стана ясно от думите на Илиян Филипов, член на УС на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ). "Блокадата ще продължи, докато българската администрация не предприеме абсолютно същите мерки срещу турските превозвачи", каза Филипов. "Турция иска да изкара абсолютно всички превозвачи с чуждестранна регистрация от територията си, за да запази пазара само за себе си", добави той.
Протести от страна на родните превозвачи имаше и в началото на май тази година. Тогава няколко дни границата към Турция беше блокирана заради пречките, които създаваха турските власти пред българските превозвачи.