София остава без павета

share

Паветата в София може скоро да отидат в историята. Настилката, която е положена върху голяма част от възловите булеварди още в края на XIX век, ще бъде подменена с асфалт, информира в. Монитор.

Такава ще е съдбата на едрия калдъръм от бул. „Прага” и на каменните блокчета по бул. „Монтевидео”. Тези шосета ще се ремонтират догодина. Асфалт вместо павета ще има и по бул. „Дондуков” в участъците, в които се движат автомобили. Паважът ще изчезне и от улиците „Богатица”, „Кумата”, „Нарцис”. Освен това калдъръм няма да има и по бул. „Овча купел” от ул. „Житница” до бул. „Президент Линкълн”, и от бул. „Президент Линкълн“ до бул. „Цар Борис III”. Асфалт ще залее и бул. „Шипченски проход” и неговото продължение ­ ул. „Искърско шосе”. Паветата са здрави, но пръстта под тях се е надигнала и улиците са станали на вълни. Това създава опасност за катастрофи и причинява замърсяване на въздуха с прах. През миналото лято при ремонта на бул. „Драган Цанков” паважът беше изваден и откаран на склад, а новите платна са от асфалт.

Един от символите на София ­ жълтите павета, обаче ще остане, защото порцелановите блокчета са част от културното наследство. Няколко са причините, поради които Столична община е решила да махне паважа от булевардите. Едната е, че шофьорите намаляват скоростта на движение и това води до забавяне на градския транспорт обясни зам.-кметът Любомир Христов. Като се положи асфалт, движението ще е по-бързо и автомобилите ще вдигат по-малко шум. Трудната поддръжка е вторият мотив за пенсионирането на паветата. „Старите майстори си отиват, а младите нямат умения да ги редят добре”, обясни Христов.

Заради нов паркинг ремонтът на бул. „Дондуков” се отложи за догодина. През следващите 2 месеца главният архитект на столицата трябва да подготви проект за подземния гараж в участъка от бул. „Васил Левски” до ул. „Бачо Киро”. Идеята е мястото да се отдаде чрез търг или конкурс по схемата инвестиции срещу отстъпено право за строеж за 35 г. Планирано е разширение на тротоарите по „Дондуков” и изграждането на велоалея, а целта е повече да няма паркирани автомобили по пътното платно на булеварда. Предвижда се още подмяна на релсовия път и реконструкция на трамвайните спирки.

За пълната промяна на шосетата в София общината води преговори за нов заем от ЕИБ от 50 млн. евро. С парите ще се ремонтират 20 от големите булеварди. Сред тях са „Цариградско шосе”, „Сливница”, „Арсеналски”, „Тодор Каблешков”, „Никола Мушанов”, „Раковски”, „Козлодуй” и др. Работата ще започне през пролетта, а до края на 2015 г. всички проекти трябва да бъдат приключени. С част от парите се планира и строежът на кръстовище на две нива при Лъвов мост.

Водещи новини

Още новини