Те гласуват електронно, държат челна позиция в световните класации по свобода на ползване на интернет и са европейски първенци по въвеждане на нови технологии. Ръкопляскания за естонците, които сега усъвършенстват своята система от пунктове за зареждане на електромобили.
165 зарядни устройства са разположени на площ от 45 хиляди квадратни километра. Проектът е финансиран от държавата, но не директно от джоба на данъкоплатците, а от европейската система за продажба на квоти за въглеродни емисии.
На този етап по естонските пътища безшумно и чисто се движат около 600 електромобила, без да броим хибридите. За население от милион и триста хиляди души началото е добро. Летвата на надеждите за близко бъдеще е много по-висока, но все пак е реалистична.
До две години картината ще се промени. Ще имаме към хиляда и двеста електромобила. Хората, които ги купуват, постепенно свикват с тях и разбират от какво има нужда колата им. Мрежата за бързо зареждане на батериите със сигурност увеличи доверието в електромобилите, смята Ярмо Туиск, директор на програма за електромобилност.
Недоверчивите все още преобладават. Едни са се разочаровали от моделите с по-слаби батерии, които не издържат предизвикателствата на суровата естонска зима. И, разбира се, от ограничения пробег на електромобилите, предаде БНТ.
Не е достатъчно практично. Ако мога да карам 300 километра с едно зареждане, това ще бъде голям плюс и определено ще ме накара да си купя такава кола, коментира Ати Адур, шофьор.
Новата инфраструктура ще реши много от текущите електромобилни проблеми. Първо - ще дава сигурност за пътуване не само в градовете, но и извън тях. Второ - ускореното зареждане ще пести време. А добре организираната и изградена система за зареждане няма как да не привлече по-нови модели електромобили, които буквално се роят на пазара. Остава пречката с високите цени и тук държавата се намесва решително. С начално предложение за субсидия в размер на половината от цената на петстотин електромобила.
Държавната субсидия от 50% изигра важна роля, защото без нея, при цена от 40 хиляди евро, не мисля че някой би могъл да си позволи толкова скъпо удоволствие, обяви Андрес Аавик, адвокат.
За лятото естонското правителство планира да въведе програма за даване на електромобили под наем като семейни коли.
Допълнителна екстра за този вид транспортни средства ще бъде позволението да карат в лентите, предназначени за обществения транспорт.