Днес станаха ясни още детайли от разследването на атентата в Бургас, след като вчера българското правителство свърза извършителите с военното крило на "Хизбулла".
Взривяването на атентатора е грешка, установили разследващите. Целта е била автобусът да избухне в движение, за да има повече жертви и да бъдат заличени максимално много следи. Европол разпространи подробности за анализите, които е правила, и оцени високо разследването, което се провежда в България, предаде БНТ.
Открита платка от взривното устройство и анализ на всички части, намерени от него на летище "Сарафово", дават основание на експертите от Европол и разследващите в България да стигнат до извода, че на паркинга е трябвало бомбата да се постави в най-предната част на багажника на автобуса. По отношение на самия взрив предположенията са две. Едното - по грешка терористът е взривен дистанционно от втори човек, който е наблюдавал действията му. Второто - самият терорист е сбъркал, като сам е задействал адската машина.
Според анализите и доказателствата автобусът е трябвало да бъде взривен в движение. Предположенията са, че това е трябвало да стане в задръстването преди входа на Ахелой. Така жертвите и ранените биха били най-много, а доказателства, които да водят към терористите, не би имало. В първите часове след атентата е открита шофьорската книжка на единия атентатор. По-късно и на другия, според информация, на ТИР-паркиг по пътя Варна - Русе. Според разследващи, след грешния взрив двамата помагачи на атентатора са напуснали спешно България.
"Ние знаем тяхното движение към България, така и след това оттеглянето им, така че това, което ще се опитаме да докажем, че те са дошли от страна, в която след това са се прибрали", поясни Станимир Флоров - директор на ГДБОП.
Тримата извършители на атентата са влезли в България на 28 юни. Двамата оцелели са напуснали страната още на 18 юли. Тяхната самоличност е установена - те са ливанци. Единият притежава и канадски паспорт, а другият - австралийски. От 2006 г. единият се е завърнал да живее в Ливан, а от 2010 г. и другият. Според анализите на Европол фалшивите мичигански шофьорски книжки, с които те са се представяли в България, са произведени в Ливан. По време на престоя си те са били наели четири автомобила.
"Съдебни поръчки за събиране на доказателства са изпратени още до Израел, Мароко и Австралия. Освен че няма доказателства и анализите сочат, че е невъзможно терористи да са търсили съдействие от когото и да е на местно ниво", допълни Цветан Цветанов.
"По принцип от това, което сме обсъждали, от това, което знаем за тези хора и за тази организация, за да прикрият своите следи и да не могат да бъдат разкрити, те не правят контакт с хора, които се намират трайно на територията, на която се извършват терористични актове", разкри още директорът на ГДБОП Станимир Флоров.
През пролетта ще бъде направен следствен експеримент и атентатът ще бъде възпроизведен отново на същото място. Финансирането на експеримента е съвместно с Европол и вече са закупени два автобуса, които ще бъдат взривени.