МОН категорично и ясно заяви, че изпити за детска градина и на изход не се предвиждат. Всъщност диагностика на училищната готовност се прави от години, но това не е изпит, а измерване на онези области, които имат децата като знания. Изпити в детската градина няма да се въвеждат.
Това заяви Евгения Костадинова, директор на "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН, в интервю пред БНР.
"Когато има готовност, да се каже с какви инструменти най-ефективно може да се прави диагностика, ще се подложи на обсъждане. Към момента няма нищо конкретно. В момента МОН не обмисля въвеждането на изпити в детските градини", заяви Костадинова.
В предаването "12+3" тя коментира, че в МОН няма сигнали и жалби за технически грешки или проблеми за днешния изпит по математика за IV клас.
"Най-добрата оценка за това как са преминали изпитите от НВО за 4 клас са отзивите на учениците. В МОН няма сигнали за нередности по организацията на матурите за 4 клас. Провеждат се в над 1700 училища и всички включени в организацията са се постарали да създадат максимални условия, за да се представят добре учениците", обясни служителката на МОН.
"За разлика от националното външно оценяване след VII и X клас, резултатите са в точки, които се превръщат в оценки и се вписват в документа за завършен начален етап на образование", обясни Евгения Костадинова.
А за целта на матурите в IV клас тя каза:
"Насочени са не само за постигане на равнището, заложено в държавните образователни стандарти, но и всеки от тях да види индивидуалните пропуски и области, в които трябва да надгражда и да положи повече усилия."
"За Националното външно оценяване никога не се е мислило да бъде оценка за работата на учители и училища. На практика то е, за да проверим заложеното как се постига от всеки", каза Костадинова.
Тя е категорична, че четвъртокласниците не се нуждаят от частни уроци, защото самите те заявиха, "мислех, че ще бъде по-трудно, а то беше по-лесно".
"От тях се иска да овладеят базови компетентности заложени в образователните стандарти. Мотивите за родител за частни уроци може да са много и различни, включително, ако има пропуски, които детето има през годините, макар че системата дава възможности за попълване на пропуски и те трябва да се използват ефективно", препоръча Евгения Костадинова.