Директори и учители подкрепят предложените промени за матурите

Pixabay
share

Министърът на образованието Галин Цоков предлага нов график за провеждане на външното оценяване, в който се предвижда седмокласниците да имат една седмица повече за подготовка.

Освен това изпитите за 7-и и 10-и клас ще се провеждат в различни дни. Голямата цел на образователното ведомство си остава промяна на учебните програми.

Важна информация за деца и родители: Ваканциите през учебната 2023/2024

"За проверката на изпитните работи е много важно да се направи приоритетно проверката за 7-и клас, защото тя е съществено важна за изнасяне на резултатите и следващото класиране на учениците. НВО в 4-и и 10-и клас не се отразяват резултатите върху по-нататъшното им развитие, те имат чисто статистически характер, поради което тази промяна, както и за да може да учениците по-дълго да учат, е важна", каза директорът на 119-о училище Диян Стаматов в студиото на "България сутрин".

По негови думи предложението на министър Цоков седмокласниците да имат още една седмица за подготовка е важно.

"Тези седмица е важна също за това, че досега след като мине НВО, следваха 2-3 седмици на разнообразие. Учениците не толкова сериозно поглеждаха на учебния процес, защото за тях най-важните изпити приключват. По този начин до последно ще учат, ще покажат своите резултати и реално ще имат една седмица, която можем да я озаглавим проектни дейности или други занимания", смята Стаматов.

Учителят по Български език и литература от 73-то училище Силвия Костова е на мнение, че трябва да увеличат часовете по литература в 11-и и 12-и клас. Според нея е важно да се подберат подготвени кадри, които да съставят по-добри тестове.

"Аз подкрепям идеята да се замени преразказ с творчески въпрос. Един преразказ не оценява добре възможностите на учениците. Такъв отговор и въпрос е много по-добре ще разберем какво е мисленето на ученика", каза Костова пред Bulgaria ON AIR.

"Текстът, който бе предложен тази година, бе доста абстрактен, повечето седмокласници не схванаха за какво става дума, тяхното възпроизвеждане беше без да осмислят това, което се случва. При творечeския въпрос биха могли да бъдат практически насочени. Някои ученици не биха могли да отговорят, защото нямат творчeско мислене, в което аз не виждам нещо страшно. Не би трябвало от учениците да се очаква задължително да имат само 5 и 6. Да се види подготовка на грамотност, а не на назубряне", допълни Диян Стаматов.

По думите на Силвия Костова трудно се подготвят кадри, които да съставят добри текстове. "Литературата изисква творческо мислене, не е задължително всички да имат отличен 5,50 или над 5,50. Трябва да се вдигне критерия, не може 30 точки да са тройка. При положение, че в целия свят 50 точки са необходимите, за да имат среден 3. Това ще накара учениците да положат повече усилия", на мнение е тя.

"Комплексни са факторите, естествено, в пряка връзка е самата система за оценяване би трябвало да се повиши летвата, за да могат обективно да бъдат поставени самите резултати на финала", добави Стаматов.

Водещи новини

Още новини