Образователната система в сравнение с другите страни е била в по-голяма част в присъствено обучение. Нашите мерки са по-леки. 1-4 клас – 5 седмици не са били в час. Няма да има допълнително удължаване на обучението през юни месец. Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев в ефира на БТВ.
„По-голямата част от учениците в 6-ти клас приключиха ротацията. Някъде може би е скъсен този процес, а и трябва да имаме време да ротираме всички ученици“, посочи той.
„Нямаме изоставане с материала. Това се дължи и на факта, че тази година нямаме грипни ваканции и екскурзии. Когато децата са в обучение в електронна среда, не значи, че не са учили. Малките ученици имат по-малко изградени начини за учене и родителите трябва да стоят с тях и да им помагат“, увери просветния министър.
Министърът уточни също, че учебната година няма да бъде удължена, но около 300 училища в страната са изпрали да учат и през юни за сметка на декември месец.
„Няма да има нулева учебна година. Няма предпоставка за това. Всяка година има дефицити и те могат да се решат. Всяка година имаме допълнително обучение за преодоляване на трудностите. Нямаме предпоставки за удължаване допълнително на учебната година. Обучението в електронна среда в компенсаторно. Само 1% от децата не са участвали в този процес, не е имало учител, поради нежелание или техническа необезпеченост“, обясни Красимир Вълчев.
На въпрос защо не се отменят матурите или не отпаднат част от темите, министър Вълчев заяви: „Тези изпити ще им помогнат с по-важните усилия в живота. Те ще им помогнат да имат по-добър и съзидателен живот. Изпитите целят да накарат учениците да учат. Те са важни, за да констатират дефицитите. Нямаме изоставане в изучаването на материала, затова не трябва да отпадат теми. Не е редно и не е честно да отменяме външното оценяване. Ние имаме нужда от него. Сигналът към учениците би бил: „Не учете“, подчерта просветният министър.
За матурите след 10. клас също не се предвижда отлагане или отпадане на оценяването. „Образованието е и стрес, и усилие. Ние искаме децата да учат повече. Това е една от функциите на изпитите – да мотивират учениците да учат. Заради пандемията имаме още повече причини да искаме това“, допълни Вълчев.
„Матурите ще се проведат на обявените дати. Ще се направи анализ има ли тематично изоставане. Няма предпоставка за отпадане на теми от матурите за всички“, обяви Красимир Вълчев.
При по-големите класове картината е различна – от 5. до 12. клас около 50% от времето са учили в електронна среда, но според Вълчев здравната ситуация го налага.
„Имаме нагледно доказателство за преносителство. Имаме голям брой заразени учители, но те са пропорционални на населението. Нямаме свръхпроцент болни в системата. При малките деца се потвърждава, че в по-малка степен заразяват“, каза Вълчев.
Относно ваксинационната кампания на учителите, образователният министър коментира, че вече се наблюдава положителен ефект.
„Учителите, които са заразени и ваксинирани, са четири пъти по-малко отколкото тези, които не са ваксинирани“, каза Вълчев.
От МОН продължавали да изготвят списъци с желаещи за ваксиниране и се наблюдавало положителна тенденция в нагласите.
„Това да върнем всички ученици в клас минава през ваксинацията. Ако отворим всичко, рискуваме да затворим болниците“, предупреди той.
По думите на министър Вълчев следващата учебна година ще е присъствена, тъй като през летните месеци ще се навакса с колективния имунитет.