В последните 10 години се сблъскваме с шоково навлизане на мобилните и информационни технологии в нашия живот. На прага сме на епоха, белязана от още по-мащабни дигитални трансформации. Всичко това изисква ние да обсъдим най-важните теми по това какво и как трябва да учат децата. Факт е, че електронните устройства ни помагат много, чрез екраните усвояваме все повече информация, но е факт, че ни и пречат. Колко ни пречат, каква е дозата, зависи от възрастта. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при откриването на конференция на тема "Влиянието на съвременните информационни технологии върху когнитивните способности и развитието на децата от 3 до 11 години", предаде репортер на Novini.bg.
Днешните деца ще бъдат активни на пазара на труда в следващите 40-50 години. През тези 40-50 години светът ще се промени много, ще се променят структурата и характерът на професиите. С голяма доза сигурност можем да предположим, че ще има още по-големи дигитални трансформации и почти всички професии ще предполагат още по-задълбочени дигитални умения, но дигитални умения, свързани с работата и разбирането на алгоритми, а не само на дигитални ползватели. Трябва повече да подготвим децата за учение за информационни технологии. За тази цел децата трябва да имат повече знания по математика и природните науки, а при нас точно там страдат уменията, заяви Вълчев.
Ако искаме да развием у децата абстрактната интелигентност и да бъдат дигитални създатели, те трябва да ползват по-малко екрани, особено в ранна детска възраст, защото екраните малко или много увреждат нервно-психическото, когнитивното и психо-емоционалното, социално-поведенческото и двигателното развитие на децата. Дозата е различна в различна възраст. Формулирайки политиките, ние трябва да знаем каква е тази доза и кой е ефективният начин на ползване на устройствата във всяка една възраст. В предучилищна възраст ние трябва силно да ограничим използването на устройствата, защото те вредят на очите, пречат на образуването на мозъчната кора, на интелигентността, на двигателните умения, на фината моторика, Много детски градини нямат пари, но купуват телевизори, защото е по-лсено да оставят децата да гледат детско вместо да ги обуят, да ги изведат навън и после да ги събуят. Затова ни е необходим и разговор подходящо ли е да има телевизори в детските градини, посочи образователният министър.
Искаме в по-голяма степен да развитием креативността, въображението, уменията за задълбочаване. Електронните устройства, за съжаление, по-скоро водят до плитко учене, до консуматорско ползване на информация, до плъзгане на ума, но не и до задълбочаване. Ако искаме да имаме повече деца, подготвени за дигитални технологии, колкото и парадоксално да звучи, ние трябва да ги ограничим в ползването на екрани, каза още Красимир Велчев.