В още около 500-600 има пригодени помещения, в които се провеждат часовете по спорт. А там, където има физкултурни салони, те се оказват най-важният капитал на директорите при отдаването им под наем и попълване на училищния бюджет. Базата в близо 90% от тях е остаряла, пише "Труд".
От 10-и до 12-и клас часовете по физическо се броят за свободни от учениците. От 1-ви до 4-ти клас дори няма квалифицирани преподаватели по спорт. Физическото се преподава от началните учители, а масовият урок е - свободна игра на двора. В същото време здравната статистика отчита, че 67% от учениците са с гръбначни изкривявания.
Това е най-грубо описаната картина на масовия спорт в училищата. “Рисуват” я в последните месеци на работни срещи между образователното и спортното министерство. Причината - в новия Закон за училищното образование трябва да се въведат и нови правила за спорта.
“Има директива на Световнатаздравна организация, която изисква по 1 час на ден да бъде осигурена активна физическа дейност на децата”, обясни зам.-министърът на спорта Иван Ценов пред “Труд”. “Унгария е сред отличниците от държавите членки на Евросъюза, те вече има по 60 мин. всеки ден спорт за децата си”, допълни Анатоли Илиев, председател на Българската спортна федерацията за деца, лишени от родителски грижи. България е на дъното на класацията нищо че по програма децата имат 3 часа седмично физическо.
Повечето от тези часове се използват за нещо друго, и то с мълчаливото съгласие на директорите. Публична тайна е, че и най-лесно се изкарват медицински бележки за освобождаване от час по спорт, твърдят и от спортното, и от образователното ведомство. В същото време признават, че една от причините е в лошата материална база. За спортуването на един ученик държавата отделя 3 лева.
Тези пари отиват за организиране на спортни прояви и за закупуване на нови съоръжения. Тази сума обаче е крайно недостатъчна за по-малките училища, смята Ценов.
В същото време от 2007 година досега държавата е дала 22, 6 млн. лв. за реализирането на 478 проекта за обновяване на салоните и училищните дворове.
Децата не обичат часовете по физическо, защото няма условия, най-малко чисти съблекални, категорични са родителите в училищните форуми. Много от тях не разрешават на децата си да влизат в часовете, защото “се изпотяват и след това се разболяват”, пишат майките. Като ги изпуснем от първи клас, в пети вече те тръгват по моловете или предпочитат компютърните игри, обясни Илиев.
Другият основен проблем е, че по-голяма част от времето салоните са заключени или няма достъп до училищните дворове. Причините са две - директорите не желаят да рискуват децата да спортуват без надзор в извънучилищно време. И втората е, че след часовете тези площи се отдават под наем. Това е напълно законно, но в същото време, ако група деца иска да поиграе волейбол след училище, не може да ползва салона. От спортното ведомство обясниха, че щели да настояват тази практика да отпадне, като се увеличат парите за спорт в делегираните бюджети.
Ще въвеждат часове по теория на физическото
Децата от 1-ви до 4-ти клас да бъдат обучавани от квалифицирани учители по физическо възпитание.
Това е първото предложение, което се обсъжда да влезе в закона за училищното образование. В момента часовете се водят от учителките, които така допълват норматива си. Има проблем обаче в малките училища, където назначаването на преподавател по спорт ще натовари щата и оттам - бюджета.
Над 600 училища без физкултурен салон
- 10.06.2011 | 21:25
- 1330