Хора с тройки в дипломите или с неграмотно подадени заявления се пробват за учители. Така, на фона на повсеместния недостиг на педагози в цялата страна, директорите на училища не само трябва да намерят желаещи да обучават децата в школото, но и те да бъдат достатъчно квалифицирани.
Поради липсата на подходящи кандидати те са принудени да обявяват конкурси за учители по някои от предметите по няколко пъти. В столицата най-често се търсят учители по чужди езици по математика, информационни технологии или в начален етап.
„Тази тенденция продължава във времето, има недостиг и на педагози за детските градини”, заяви шефката на образователния инспекторат в София Ваня Кастрева пред „Монитор”.
Директорът на 164-та гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“ Зорница Йончева среща трудности с намирането на учител по математика, преди да избере подходящия лесовъд и архитект, които не са завършили педагогика, а минават кратки курсове за преквалификация за педагог, са сред десетината кандидати за позицията в една от най-желаните гимназии в столицата. Според Йончева обаче това не е достатъчно, за да бъдат назначени.
Слаба академична подготовка на кандидатите и дипломи с тройки е друг от проблемите, с които се сблъсква директорката на 164-та гимназия. Тя призна, че по-ниското заплащане спрямо други столични училища за сметка на изискваният също я затруднява при запълването на липсите в педагогическия състав. „Един учител по испански в голямо училище в „Люлин“ получава по-голяма заплата, но заради по-скромните амбиции на децата няма да се старае толкова, колкото би трябвало да се старае в нашето училище, където заплата му ще бъде по-ниска“, коментира Йончева.
Причината в разликата за нея е, че големите училища, в които се обучават ученици от 1-и до 12-и клас, имат по-големи бюджети. Така, когато директорката предлага работа на колега от друго училище, той отказва, тъй като там заплащането му е по-високо. Обява за начален учител и преподавател по английски език в 55 СУ„Петко Каравелов“ може да бъде видяна повече от веднъж на сайта на образователния инспекторат в столицата. „Няколко пъти обявяваме позициите, защото 55-о е сред първите по резултати от националното външно оценяване. Няма как да си позволим да назначим колега, който да не отговаря на изискванията ни и очакванията на родителите”, обясни директорката на школото Таня Иванчева. Тя търси учители, които да имат визия за своята работа, да имат очаквания и резултати, които да целят да постигнат в края на годината.
Част от липсите успяват да запълнят благодарение на това, че са базово училище и там през година се обучават студенти, обясни Иванчева. Така назначават учител по математика без опит, но благодарение на вътрешната организация, която имат в школото, му се оказва методическа помощ и подкрепа от останалите педагози. Намирането на преподаватели по математика и физика се оказа препъникамък и за 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ и затова за тях има няколко обяви. Първия път 4-ма души кандидатства за учители по математика, а по физика – 3-ма.
„И седемте човека можеха да бъдат назначени, но те не могат да дадат на учениците ни това, което аз очаквам – висока степен на подготовка и силно вътрешно вдъхновение“, обясни директорът на школото Диян Стаматов. Някои от кандидатите пък били професори и нямало да се впишат в работата в училище. „Предпочитам да пускам обявата 7-8 пъти, докато намеря подходящ вдъхновяващ учител, който да кара учениците максимално много да учат тези трудни предмети като математика и физика“, коментира още Стаматов.
Така след втория конкурс в 119-о ще бъде назначен учител по физика, но не и по математика. Над 130 са свободните позиции за учители във Варненско като най-голяма е нуждата от специалисти по български и езици, ресурсни учители, логопеди, по природни науки – химия, физика, биология, математика и информационни технологии. Търсят и преподаватели по физическа култура и спорт, както и на специалисти в профилираните гимназии.
В морската ни столица има обществен интерес към училища с чуждоезиково обучение и природо-математически науки. „В тях и в други училища се кандидатства и след подбор се назначават учители. Не е тайна, че още при подаването на заявленията за работа, може да се открият кандидати за учители с проблеми в грамотността. Това поставя на изпитание директорите, защото има свободно място и то трябва да се заеме. Подборът и изборът е по преценка на работодателя. Според това, което предлага пазарът на труда“, коментира шефката на образователния инспекторат във Варна Венцислава Генова.
СУ с предварителен подбор на кадри за НГДЕК Катедра „Класическа филология” в СУ „Св. Климент Охридски” улеснява Национална гимназия за древни езици и култури, която е със статут на лицей към ВУЗ-а. От училището разчитат на предварителен подбор от университета, за да имат най-добрите специалисти по специалните предмети.
„Трудности със старогръцкия език и латинския език няма, тъй като работим съвместно с катедрата по класическа филология. Без съгласието на университета не се ангажираме да наемем човек”, сподели директорът на НГДЕК Мариела Папазова. За учители по история също разчитат на одобрение от страна на университета. От училището обаче срещат трудности при намирането на нови кадри по предметите, по които нямат помощ. Например по математика или по чужди езици. За тях са се явявали кандидати с много препоръки, добра документация, но в практиката са срещали затруднения, обясни Папазова. „Винаги има трудности, защото не на всеки се отдава да бъде учител, не всеки може да има харизмата, която да обхване аудиторията”, допълни тя.
123 незаети преподавателски и лекторски места са обявени на сайта на регионалния инспекторат по образование в Стара Загора. Шест са общо вакантните места в казанлъшкото ОУ „Св. Паисий Хилендарски“, където освен за преподаватели са закъсали и за чистачка и зам.-директор по учебната част. Без специалисти за лекции по растениевъдство и животновъдство пък са останали в Чирпан, където има професионална гимназия по селско стопанство.
В старозагорската търговска се чудят откъде ще намерят лектори по право, музика и изобразително изкуство. Сходни са проблемите и на спортното училище, там обаче дирят и преподавател по биология и здравно образование. 6 са свободните места в град Шипка, пет са в Николаево. Без преподаватели по рисуване, история, физическо и пеене пък са елитната професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия, а на двама математици се надяват в ПМГ „Гео Милев“ в града на липите.
Поради хуманитарната насоченост на местния университет за едно място за учител по български език и литература и история във Велико Търново се борят по над 10 човека. Малко по-малка е конкуренцията тя по селата и там обикновено за едно учителско място по български език или история обикновено се борят поне 3-4 човека. През последните повече от 10 години обаче в търновските училища има недостиг на учители по английски език и компютърни специалности. Причината е все още доста неатрактивното заплащане за хората с дипломи по тези специалности. Повечето предпочитат да работят в частни фирми и компании в столицата и останалите големи градове и очакват стартова заплата от 1500 лв. Поради това и 800-1000 лв. учителска заплата не удовлетворява изобщо младите специалисти.