Министър Вълчев за новите учебници по история: Имаме подмяна на учебната програма с различни техники

Кадър - БНТ
share

Получих сигнали, че има подмяна на учебната програма в новите учебници по история за 10-ти клас. Първоначално реших, че това е преувеличено и помолих и други да погледнат, но се оказа, че е така.

Това каза в предаването "Още от деня" по БНТ министърът на образованието Красимир Вълчев, който коментира темата за учебниците по история и цивилизация за 10-ти клас. "Свободата на авторите на учебниците не е абсолютна, защото те утре могат да решат да проповядват религиозен фундаментализъм или положително отношение към национал-социализма. Проблемът не е толкова и само процедурен, колкото морален. Ние имаме подмяна на учебната програма с различни техники. Подменени са отношенията и нагласите, които тя трябва да гарантира. С образованието формираме нагласите и отношението на младия човек към света. Основната ни задача е да формираме в учениците национално самосъзнание. Ние сме избрали демокрацията, националната държава, правовата държава, човешките права и свободи за наши ценности, а комунистическият режим противоречи на този цивилизационен избор. В някои учебници има само по една страница за лагера в Белене и цели глави за Конституцията на Тодор Живков. Трябва да възпитаме децата в определени граждански ценности и предметът история има основна роля в това. Разбира се не трябва да надценяваме ролята на учебника, защото учителите са тези, които формират мирогледа. Не във всички учебници по история за 10-ти клас имаше проблеми. Учебниците вече са оценени и ако не се беше вдигнал този шум, те щяха да минат. Тази дискусия е полезна, въпреки че има риск тя да се политизира", заяви министър Вълчев.

"Във всички случаи ще има промени в учебните програми и те трябва още по-широко да се обсъждат. Три от петте учебници по история и цивилизации за 10-ти клас имат пълно основание да бъдат утвърдени. Следващата година със сигурност ще има утвърдени учебници. Учебните програми по-трудно се променят, защото са за един етап, един цикъл от учебници. Обикновено имаме тригодишен срок за ползване на учебници, което предопределя и цикъла. Тези промени трябва още по-широко да се обсъждат, отколкото досегашните са били обсъждани. Трябва да намерим базата, общото ни виждане, най-малкото общо кратно за това, което трябва да се обединим. Трябва да намерим това, което ни обединява. Мисля, че сме го намерили. Имаме ценности в Конституцията, в Закона за предучилищното и училищното образование", обяви просветният министър.

"Процедурата за оценяването на учебниците не е генерално сбъркана. Тя е добра, гарантира демократичност, гарантира плурализъм на мненията, но трябва да има промени. Трябва по-добре да съчетаем това с принципа на отговорност. Учебниците, които в крайна сметка се одобряват, трябва да съответстват на учебната програма, като съдържание, като дух, като цели, които ние си поставяме пред образователната система. Аз също нося отговорност. Освен да дадем знание, ние трябва да възпитаме отношение, да създадем нагласи към света" допълни Красимир Вълчев.

"Учебниците показват, че може да има съответствие с учебната програма, но може духът ѝ да бъде подменен и да има в някои учебници различно отношение. Длъжен съм да кажа, че учебниците са много различни помежду си. В никакъв случай не обвинявам като цяло издателите, като цяло учебниците. В последните години са одобрени близо 100 учебника. Качеството на учебниците се подобрява с времето. Трябва да направим по-отговорни и по-подготвени оценителите. За мен те са професионалният помощен орган. Аз нося отговорността, министърът питат дали и защо това и онова фигурира в учебника, респективно не фигурира. Аз обаче разчитам на помощни органи. Трябва да се подобри заданието и по-ясно да се каже на оценителите какво се иска от тях. Особено важно е това да се случи за учебниците по предметите, които създават нагласи, това са история и цивилизации, философия, литература до някаква степен", завърши образователният министър.

 

Водещи новини

Още новини