Четенето е в основата и на грамотността и умственото израстване на децата, коментира библиотекарят в Детския отдел на Регионална библиотека "Проф. Беню Цонев" в Ловеч Детелина Еврева, цитирана от БТА.
"Книгата развива у децата умствена и емоционална интелигентност. Затова досегът до нея трябва да бъде още в бебешка възраст. С красивите си илюстрации и прекрасни истории детската книга създава условие за емоционално развитие на детето", отбелязва Детелина Еврева.
По думите й децата са привлечени от веселите и смешни истории, от тънките богато илюстрирани книжки с малко текст. Искат да четат модерни приказки и истории и да се чувстват възрастни. Не обичат да бъдат подценявани. На детето трябва да се дават таблети и други нови технологии от 13-14-годишна възраст, когато е станал устойчив читател. Когато предлагаш на детето електронен четец, то не може да усети книгата. Факт е, че губи концентрация", отбелязва библиотекарят.
"Сегашните деца са по-хиперактивни, по-различни, просто са друго поколение. Новите технологии пречат за израстването и концентрацията на децата", смята Еврева. Според експерта на детето трябва да се дават таблети и други нови технологии от 13-14-годишна възраст, когато то е станало устойчив читател, т. е. майстор на четенето - не се замисля за големината и дебелината на книгата, а за историята в нея.
"Когато то вижда родителите си да четат, когато от бебешка възраст се запознава с книгата, когато получава като подаръци книжки, тогава в него се възпитава влечение към четенето. Започва да изпитва интерес и да разбира буквите. Много често децата сами се научават да четат, защото са проявявали интерес към книгата", счита Еврева.
Важно е също детето трябва само да си избира книга. "Има тенденция родителите да налагат мнението си какво да четат децата. Тук няма забранени книги и най-добре е детето да се остави само да си я избере. Така то поема отговорност. Повечето родители искат децата им да прочетат това, което те са чели като малки. Те обаче имат други любими книги, тяхна си класика", коментира специалистът.