Готови са резултатите от външното оценяване на седмокласниците, но другата седмица ще подготвим реалните резултати, оценки и анализи. Това каза министърът на образованието д-р Анелия Клисарова на пресконференция днес.
Тя представи резултатите от външното оценяване на учениците от 4-ти клас. По думите й резултатите се използват от министерството като даване на политика и насока, от директорите, които да направят извод за нивото на преподаване в съответното училище и в съответния клас.
Всеки учител също може да направи анализ за себе си какво е нивото на възпитаниците му. Резултатите са полезни и за родителите, защото и на тях дават насоки за възпитанието, заяви Клисарова.
67,05% от учениците са се справили с теста по български език и литература. Процентът по математика е още по-висок. С доста добри резултати са и учениците по Човекът и обществото и Човекът и природата. Имаме покачване на резултатите по тези дисциплини спрямо предходните години.
По български език и литература, както и по математика, имаме леко понижение на резултатите. На международно ниво българските ученици се представят много добре.
Тази година четвъртокласниците са имали допълнителен текст, т.е. форматът е бил сменен, а задачата по-трудна. Имайки предвид това, резултатите са много добри.
По региони: най-ниски са постиженията в малките населени места. Много са факторите, които оказват влияние върху резултатите на учениците. Момичетата се справят малко по-успешно от момчетата по всички предмети.
Конкретно: "Защо вълкът е поискал да изяде катерицата?" е въпросът, затруднил най-много децата, т.е. изясняване на причинно-следствените връзки. Прави впечатление, че когато въпросът за тълкуване на текст е поднесен с възможност за избиране на отговори, отговорите са по-задоволителни, отколкото когато сами трябва да формулират отговора.
Въпроси, които изискват пространствено мислене, затрудняват повече четвъртокласниците, в тази насока трябва повече да се работи.
Общообразователният минимум, осреднено, е покрит със 74%, ако можем да говорим за такова осредняване. Неправилно обучението напоследък се ориентира предимно към тестовото изпитване с избор на готов отговор. Занапред е необходимо повече работа с текст. Недостатъчна е работата при усвояване на трудностите при геометрията, е един от другите проблеми, както и недостатъчна работа при усвояване на процеси и явления. Затруднения и при изказване на готови знания.