Зам.-министър: Новата учебна програма по български език раздвои научната общност

share

За новите учебни програми по български език и литература научната общност доста се е раздвоила и разтроила. Изключително трудно е да постигнем консенсус, защото искаме да "разтоварим" учебните програми, за да имат учителите повече възможности за практически занимания, но и всеки литературен кръг държи един или друг автор да влезе с едно, с две или дори с три произведения.

Това заяви пред журналисти заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова за подготвяните нови учебни програми по двата предмета. По думите й за началния етап на образование има спор за изучаването на простото и сложното изречение. Учениците в начален етап не могат да осъзнаят все още същината на простото и сложното изречение и за мен лично няма логика да въвеждаме такава сложна терминология и такъв сложен синтаксис в началните класове, за да може да се обясни пунктуацията, коментира Дамянова. Тя отбеляза, че пунктуацията може да се обясни с практически задачи на учениците от началните класове.

"И сега програмите по български език в началния етап на образование са доста натоварени с терминология и могат да бъдат "разтоварени" в тази посока", заяви заместник-министърът на образованието. Затова се обсъжда простото и сложното изречение да "отидат" в прогимназиалния етап - да се "качат" в пети и в шести клас, за да могат учениците да осъзнаят техния смисъл. Това, че запетая се пише пред "че" и пред "защото", учениците ще могат да го научат чрез практическите задачи и ще могат да го прилагат, посочи заместник-министър Дамянова.

Тя каза, че сега всички тестове и изпити от външното оценяване показват, че учениците продължават да не знаят къде точно се поставят запетаите, както и как се формулира сложното изречение. Новите учебни програми ще бъдат утвърдени с новия Закон за предучилищното и училищното образование, който след Нова година очакваме да влезе за второ четене в парламента, каза Милена Дамянова. Гилдията много отдавна чака този закон и ако искаме той да влезе от следващата учебна година, както е заложено, образователната система трябва да има време да се адаптира към него, коментира тя.

Заложили сме и четиримесечен срок за изработване на стандартите към закона за училищното образование, съобщи заместник-министърът. От този закон зависят новите учебни програми, след които ще последват и новите учебници, за които толкова много се говори, коментира Милена Дамянова.

Водещи новини

Още новини