L-39 е лек учебно-тренировъчен самолет, изключително разпространен. Мисля, че над 30 държави в света имат от него. Това е самолет, който се е доказал с времето. Самият самолет има специфики. Той е проектиран преди около 50 години в Чехия, когато не е имало компютърни мощности, които да направят по-съвършена аеродинамика. И естествено самолетът си носи тези белези и тези трудности.
Това коментира пред камерата на БТВ авиоинженерът д-р Недислав Веселинов, който е преподавател в Техническия университет. „Една от особеностите на самолета е, че той е неустойчив в по-големи ъгли на атака“, обясни той и допълни, че тогава може да се случи срив на потока.
„Ако се стигне тъй наречения критичен ъгъл на атака, се получава този срив на потока. Естествено конструкторите са предвидили това, когато са проектирали самолета, и са направили края на крилото с ъгъл, малко по-голям от този, който е в основата на крилото“, обясни авиоинженерът.
„По този начин, когато се доближим до критичен ъгъл на атака, потокът се срива първо в края на крилото. Сривът постепенно се движи към основата на крилото, преди да пропадне изцяло“, поясни още той.
По думите му започва и вибрация, която се предава към тялото на пилота. „Въпросът е тези критични режими да не се достигат, защото самолетът се срива и сте в режим, в който трудно може да оказвате влияние върху него. Можете да го изкарате от такъв режим, но не и от ограничена височина“, посочи д-р Веселинов.
Той коментира любителска снимка, която е видял. Според него самолетът прави боен завой, който е с много малък радиус. „Опитали са се да постигнат максималното от самолета. И това е една от вероятните причини – да са влезли в критичен режим на полет, струята да се е сринала и самолетът да се е сринал“, заяви експертът.
Д-р Недислав Веселинов използва терен, който се доближава до терена на авиобаза „Граф Игнатиево“. В авиосимулацията самолетът е с начална скорост 450 км/час и 300 метра височина. Посоченото време е 12:00 часа. „Когато не са големи ъглите на атака, самолетът си завива и си лети спокойно. Няма вибрации. При критичен ъгъл на атака, се усеща как трепери“, коментира д-в Веселинов.
„Резките движения, които се случват, реално не са мои движени. Те се получават заради нестабилност в струята. Машината става неконтролируема. В част от секунда на невнимание на пилота може да се стигне до критичен ъгъл на атака“, допълва той.
Според авиоинженера пилотите са супергерои. А загиналите майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин вероятно са насочили машината към мястото, на което се е разбила, за да избегнат жертви извън летището.
Д-р Недислав Веселинов също смята, че възможните грешки са две – неочаквана техническа грешка или грешка в пилотирането. Какво се е случило – ще стане ясно от данните на черната кутия.