Схемата „подарък срещу кредит” - разследване с продължение. Стотици българи са понесли финансови щети, разказа Нова телевизия. Потърпевши, които без да осъзнават, са изтеглили кредити за хиляди левове. Сигналите от пострадали от измамата продължават да валят, а НАП и КЗП започнаха проверки.
Мъж, който е участвал в презентациите, разказа, че в края се подписва договор за кредит за близо 6 хиляди лева. Той определя случващоото се като добре разигран цирк. "Всеки един от екипа има добре научена роля. Театър, който се играе всеки ден. По два-три пъти на ден. Това е една школа за измамници", споделя той.
Срещаме се с още пенсионери, които и в момента изплащат кредите си. "Изплащам си безплатния подарък, който стои срещу мен, да си го гледам, за да мога да си спомням, че съм измамена от интелигентни млади мъже, които са „бели якички”, казано по съвременния начин", посочва измамена жена.
Но как изглежда ръководството за сключване на договори и какво ще ви се случи, ако посетите подобно събитие след покана-позвъняване от чатбот по телефона? Стъпките описва бивш служител на компанията, който пожелава анонимност, заради разкритията които прави. "Те учат, че не трябва да се целим в хора, които са с високи доходи, а напротив. Бедните хора винаги искат да си позволят да си купят това, което могат да си купят богатите. Основната таргет група на компанията са възрастните хора, защото те по-лесно се манипулират", разкри той.
Така още на влизане за презентацията посетителите се изследват. Най-важното нещо за продавачите е да разберат колкото е възможно повече за вас. Особено колко пари имате. Има и детайли, които едва ли ще забележите сами. "Повечето бяха облечени в синьо, защото цветът продава. Син костюм, бяла риза, синя риза. Не може да си в черно, не може да си в сиво. Сивото и черното не продават", споделя служителят, пожелал анонимност. А след като съберат информацията за вас, следва най-важата втора стъпка - настаняването. Всъщност всеки седи на определено от служителите място след първоначалния сондаж на база доходи. Първият ред е за избрани, става ясно от видеозаписите от среща на служителите. Нещо повече - грешното настаняване може да доведе до провал и липса на подписани договори. Бившият служител на "Скай Лайн Къмпани" разказва защо се селектират хората. "Ако са двойка, не са били на презентация, не са използвали масажно оборудване, задължително трябва да се сложат на първия или втория ред. На тях ще им е най-интересно, те ще са главни участници", обяснява мъжът.
След като са ви настанили, следва важно уточнение - телефоните трябва да са изключени. Това потвърждава и жена, която е купила уредите и е присъствала на презентацията. "Водещият помоли да изключим телефоните, защото можело да повлияе на някой от уредите. Всъщност впоследствие нямаше как да повлияе, но в първия момент не знаехме за какво става дума и ги изключихме. Дори минаваха да погледнат, че телефоните са изключени", споделя тя.
И това има своето обяснение, казва бившият служител. "Първо, по време на презентацията да не ви звънне някой и да прекъсне водещия. Второ, за да не може да проверите думите им, да не можете да проверите стоките колко струват. Тези продукти могат да се намерят в сайтове за пазаруване за около 100 долара", посочи той.
Стъпка номер 4. Трябва да повярвате, че става въпрос за подарък. Специално за вас. По време на презентацията думата „подарък” се повтаря многократно. Целта – да се почувствате специални и избрани. "В живота си, освен от близки, не съм получавала безплатни подаръци. Това беше шок и ужас за мен. В първия момент почувствах една еуфория и олекнах", спомня си свидетелката.
На презентацията канят дори спонсори от друга компания, което засне и нашият екип.
Насред презентацията се споменават цените и се прави консутация с присъстващите – дали биха си купили нещо. "Най-важният въпрос! Ако е по-евтино от 8099 лева, която е оригиналната цена, дали ще си го купят? Повечето хора казват "Разбира се!", споделя бившият служител. Така след втория сондаж се преминава към стъпка номер 5. Томболата. "Печелившият" предварително си е сложил билетите, които са потенциални победители, в джоба", допълва той.
И така в цялата емоция се стига до финалната стъпка – подписването на договорите. "На лаптопа излезе договорът веднага, започна да ми го размахва пред очите, аз не можах да го прочета. Така се случи, че не ми даде възможност. Това е телефонна измама в по-културен и елегантен вид", смята измамената жена. Повлияни от емоцията, някои от хората не разбират какво всъщност подписват. "От моите наблюдения, могат да разберат след половин час. Могат да разберат след няколко дни, могат и никога да не разберат", уточнява служителят, пожелал анонимност.
Договорите се сключват с TBI bank, откъдето отговориха писмено, че под 20% от хората, които са ползвали услугите им, за да си купят стоки от "Скай лайн къмпани", са поискали да прекратят договорите си. По думите им – те са обяснили, че след закупуването му, осъзнават, че той е прекалено скъп и са взели решение, подтикнати от емоции по време на презентацията.
В точка 10 от договора пише, че купувачът няма право да върне стоката, защото е имал възможност да я види и да я пробва. "Когато звъннат и кажат, че искат да връщат, има и скрипт за борба с възраженията на хората. И се започва: „ама как така синът ти ще ти каже, или дъщеря ти ще ти каже, че това нещо не е за теб. Ти си го искаш това нещо! Как? Плащай си го сам, ти си имаш пари!”, споделя служителят. А ръководството на компанията имало и други изисквания - на всеки един договор да се заснемат личните карти. "Това е абсолютно противозаконно. Тези хора те карат да правиш престъпления докато си на работа. Лицата, които ръководят тази фирма, са безскрупулни", допълва още той.
Комисията за защита на личните данни – как и защо фирмата притежава телефонните ни номера. И защо ни звъни с чатботове? От там получихме отговор, че през 2023-та година към тях е изпратен един сигнал срещу дружеството „Скай лайн къмпани” с твърдение за незаконосъобразно обработване на лични данни. Заради това, че сигналът е само един, не била направена проверка на място.
Фирмата изпратила само писмено становище до Комисията. В него тя сама заявява, че не използва лична информация. Дружеството твърди, че прозвънява телефонни номера чрез произволно съчетани цифри на случаен принцип. Така според КЗЛД информацията не представлява лични данни.
"Институциите трябва да се самосезират и да прекратят дейността на тази компания. И на всички такива компании. Паразити, които живеят на гърба на обикновения български гражданин. Даже не на обикновения български гражданин, а на възрастните хора в България", смята анонимният бивш служител.
А измамената жена иска да няма повече излъгани хора. "Затова искам, ако има разследване – да се включа. Ако може по някакъв начин да бъдат наказани", казва тя.