Над 2 800 000 са били сигналите до телефон 112 за първите 9 месеца на тази година. Отчита се 11% спад на фалшивите сигнали. Най-често обажданията с невярна информация са на тема бомбени заплахи за училищата. Системата обаче вече разполага с техника да засече подателя на сигнал в радиус от няколко метра.
Най-голям брой сигнали се генерират към полицията – над 42%, следвани от тези за спешна помощ – около 39 на сто, едва към 4% са сигналите, касаещи пожарната.
Между минута и минута и половина отнема на дежурните да препратят сигнала към съответната служба.
Дори операторът да продължи да разпитва обаждащия се, за да установи къде и какво се случва, по електронен път той предава сигнала към службата за спешно реагиране. Това, че продължава да разпитва гражданина, не означава, че сигналът не е предаден, пояснява в интервю за БНР Марина Велинова, директор на Националната система за спешни повиквания.
"Има обаждания от деца, от психично болни хора, от възрастни хора с деменция. Гледаме максимално да бъдем полезни, да ги насочим къде могат да се обърнат, за да се реши техният проблем", посочва тя.
От 2021 г. Националната система 112 има нова функционалност – услуга на новите операционни системи на смартфоните, която подобрява точността на локализацията до 4000 пъти. Така при повикване към 112 от смартфон телефонът автоматично активира услугата си за местоположение и изпраща информацията.
"Точността на локализацията на открито място е до 5 метра, а з затворени помещения – в радиус до 50 метра. Има опция да показва и нивото, височината, откъдето се обаждат. Тоест можем да разберем евентуално и етажа, ако се обажда от сграда. Благодарение на тази услуга ние и службите за спешно реагиране знаем точно къде е позициониран подаващият сигнала и това позволява много бързо той да бъде установен", уточнява Марина Велинова.
Друга услуга е e-call, автоматично повикване от превозно средство към 112, при което чрез активиране на бордови сензори на МПС или чрез ръчно набиране мобилните мрежи предават набор от данни и осъществяват звукова връзка между пътниците в превозното средство и оператор на 112.
Внедрена е и услуга за достъп на хора, които имат слухови или говорни увреждания. Тя е достъпна чрез мобилно и уеббазирано приложение.
"При свързване със 112 потребителят може в чат сесия да опише проблема или чрез наличните икони за спешна помощ, полиция и пожарна да се изпрати сигнал за помощ. С изпращане на сигнала операторите на 112 получават GPS-координатите от устройството."