Броят на регистрираните телефонните измами от началото на годината до края на месец октомври е 805, като само при операции на Главна дирекция „Национална полиция“ съвместно с различни териториални структури на МВР са задържани 59 лица, по-голямата част от които са прическите извършителите, тоест тези, които въвеждат в заблуждение гражданите. Това съобщи в ефира на БНР Златка Падинкова, началник-сектор „Телефонни измами“ към Главна дирекция „Национална полиция“ по повод последната телефонна измама, в резултата на която мъж и жена бяха заблудени и се разделиха с приблизително 70 хиляди лева.
Тя допълни, че приходите на престъпниците от причинените от тях имотни вреди по неофициални данни, постъпили в сектор „Измами“ на Главна дирекция „Национална полиция“, надхвърлят 5 милиона лева: "Въпреки информационната кампания на МВР и действията, които предприемаме и ежедневното говорене по темата, много хора продължават да стават жертви на това престъпление. Донякъде си го обясняваме с етнопсихологията на българина, а също и с това, че към момента най-успешната схема е именно „съдействие на полицията за задържане на телефонни измамници“, която обаче е предхождана от искане на пари и заплахи. Може би хората често пъти от страх са готови да съдействат на мнимите полицаи, дават съответната сума пари и затова над 90% от успешно реализираните измами са в същност под този предлог – съдействие на полицията за задържане на телефонни измамници".
Падинкова подчерта, че подборът на жертвите е на случаен принцип и жертви стават само онези, които „се вържат“.
Според нея преобладаващата част от измамите се извършват в големите градове, като най-много регистрирани престъпления от този вид има в столицата, Пловдив и Варна.
"Основният елемент на телефонната измама е, че, ако ти се обадят по телефона и ти искат пари, без значение кой, без значение защо – това е сигнал, че се касае за телефонна измама. Възрастните хора не трябва да се доверяват, не трябва да споделят лична информация, не трябва да предоставят пари", апелира Падинкова.