Около 1/3 от всички превозни средства втора ръка са с манипулиран километраж. Това води до средна загуба от 3, 000 евро за всеки купувач. В тази връзка евродепутатът от ЕНП/ГЕРБ Андрей Новаков е категоричен, че тази практика трябва да спре и затова внесе в Европейската комисия предложение за нова програма, която цели прекратяване манипулациите на километражите в употребявани автомобили и ще работи във всички държави от Европейския съюз (ЕС).
Какви опасности крие един стар автомобил с превъртян километраж, как да разберем дали всъщност е извършена подобна манипулация разказа пред novini.bg автомобилният състезател Румен Дунев.
Снимка: Novini.bg; Автомобилният състезател Румен Дунев
Всички шофьори, които не купуват чисто нови автомобили, нека първо да се консултират в автосервиз, е съветът на Дунев и напомни: Колко един автомобил е амортизиран, цената е по-ниска
Обикновено хората си задават въпроса какво толкова има, ако километражът е манипулиран. На пръв поглед нищо страшно, но лошото в това деяние е, че всеки един производител на автомобили дава препоръка всяка една част на колко километра да се сменя, обясни автомобилният състезател и даде пример: Ангренажният ремък на всеки един автомобил се сменя между 120 000 и 180 000 км. Ако вие си закупите автомобил на 300 000 км, а километражът е върнат на 100 000 км, вие минавате проверка, не разбирате, тръгвате на море със семейството си по време на пътя предприемате маневра – изпреварване и в следващия момент автомобилът остава в насрещното движение, гасне и ако идва кола може да се случи най – лошото. Именно заради това има практики в Западна Европа всички тези деяния да бъдат криминализирани. Тенденцията е такава и за България, обясни Дунев.
Снимка: Novini.bg
Ето кои са и външните белези, по които да разберем кога е превъртян един километраж: Първият и основният е салона на автомобила – той винаги се амортизира от влизане и излизане в колата, кормилото се изтърква, педалите също.
Превъртян ли е километражът на една кола иначе се установява след диагностика. Всеки един съвременен автомобил има между 10 и 20 компютъра. Във всеки един компютър автомобилът записва повреди, дата и час. Ако някой обаче наистина превърта всички километражи, ще отнеме доста време и пари.
Цялото интервю с Румен Дунев, както и неговите съвети и препоръки може да видите ТУК:
По материала работиха Десислава Станева и Нора Виткова