Хастара и Пери крадат джип за 10 секунди

share

Безскрупулен единак и зъл гений. Така в ъндърграунда описват 29-годишния Асен Колев-Хастара. Легендарният автокрадец няма много приятели, но един от най-верните му съратници е друг апаш с голяма слава - Павлин Петров. Двамата са "звездите" на новото поколение, за което автоелектрониката няма тайни, пише "Стандарт".

Наскоро Асен Колев бе задържан след 7-месечно издирване в столичния кв. "Симеоново". 9 г. по-големият от него Пери обаче още е в неизвестност. През април т.г. Хастара блъсна колата на тогавашния и.д. председател на ДАНС Константин Казаков на бул. "България". Месец по-късно МВР бе на косъм да го спипа, но Хастара се измъкна от ареста, изблъсквайки полицейския "Опел Астра" от пътя.

"Ако искаш луксозна лимузина, обърни се към Хастара и Пери. Те са боговете на отварянето на тези коли" - това изречение се носи като мантра из софийския ъндърграунд през последните 4 г. Ако досега някой се е чудил защо джиповете БМВ Х5 са най-крадените автомобили в София, то не е, защото са супер популярни или охранителната им система е най-слаба. Просто "злият гений" Хастара има слабост към тази марка, твърдят запознати. Разбира се, фетишът си е фетиш, но клиентите поръчват и други немски коли - най-често "Ауди" и "Мерцедес". Легендите за Хастара обаче винаги се въртят около БМВ. Бивши полицаи разказват как Асен си харесал искрящо бял джип X5, паркиран до "Църна Маца". 3 часа говорил само за "красавеца", но като отишъл до мотела да го краде, БМВ-то вече го нямало. Хастара обаче не мирясал, тръгнал да търси друга плячка и след няколко часа подкарал същото бяло БМВ. Друга легенда разказва как с Пери подкарали бяло Ауди А8, паркирано пред входа на сградата на официалното представителство на марката в София. За секунди двамата успели да сканират ключа, да скочат вътре да монтират свой "обучен ключ" и да го запалят. Същото се случило и БМВ X5 на позната на бившия вътрешен министър Цветан Цветанов от Бургас. Тя била паркирала джипа до входа на Пощенска банка на кръстовището на бул. "Симеоновско шосе" и "Г. М. Димитров". Трябвало им точно 10 секунди да скочат в колата и да я подкарат, докладвали на Цветанов разследващите, изумени от наглостта и техниката на двамата. Атаката срещу автомобила била щракната от камери, а записът бил едно от любимите видеа на полицаите, които всеки път се дивели на синхрона между двамата и бързината им. А за способностите на Хастара и Пери знаели дори в централите на БМВ в Мюнхен и на "Ауди" в Инголщадт. Според вещи в занаята, апашите инвестирали най-малко 500 000 евро в специализирана електроника, за да могат да сканират и декодират в движение компютрите и да "обучат" свой ключ, така че да могат да проникнат и запалят автомобила.

Хастара вилнее в България през 2008 г. Преди това събирал опит в Италия и Испания, където работел с най-добрите банди автокрадци. Бил експерт по софтуер. Заедно с 38-годишния Пери, който пък познавал много от действащите ченгета в София, буквално за 1 г. пощурили столицата. Крадели отвсякъде - от центъра, от "Младост", където живеели. В началото им трябвали хора, които да набелязват автомобилите и маршрутите им. Двамата започнали да плащат първо на ченгета от Седмо РПУ, после привлекли за агентура техни колеги от Четвърто. "Двама души, патрули от Четвърто РПУ изгоряха, защото ги спипаха, че им правят отцепка, докато двамата отварят колите", разказват бивши ченгета. По-късно през 2009 г. още двама военни полицаи "изгърмели", след като ги уличили, че набелязват скъпи коли. Подкупните ченгета понякога ескортирали Хастара и Пери след кражбите или ги предупреждавали къде стоят постове на МВР. За "отцепката" по време на ударите и наблюдението униформените получавали по 400 лв.

Ако трябвало да правят и ескорт, тарифата скачала двойно. Полицаи били въвлечени и в неуспешния обир на БМВ на финансовото министерство през ноември 2009 г. Тогава Хастара успял да влезе и да запали луксозната 7-ца, но го спипал патрул. Точно заради този опит за кражба Хастара има присъда от 8 г., които сега ще трябва да излежи.
Изпълненията на Асен и Пери са достойни за учебник, признават полицаите. Апашите най-често удряли преди изгрев - между 4-6 часа сутринта. Най-голямото препятствие, след като подкарвали автомобилите, било да намерят GPS-а на колата. Бързали да сложат специална тапа, която заглушавала устройството. Тя се пъхала в запалката на автомобила, откъдето се захранвала с ток. След това колата влизала в специален гараж, който на практика я скривал от всевиждащото око на сателитите с дни. Там следвала друга майсторска операция - двамата намирали къде е монтиран GPS-ът.

По принцип нямало много опции, освен в долната част на таблото, под седалката или в багажника. След кражбата следвал инкубационен период от десетина дни. В това време собственикът на автомобила или застрахователят можели да откупят колата срещу 10-15 000 евро. Ако никой не се обадел, двамата пласирали колите към арабския свят или Русия. В Близкия изток търсели автомобилите с бензинови двигатели, а при братушките на почит били дизелите.
Хастара и Пери не могли да се справят само с един капан, който им заложили инженерите от Мюнхен - в предното стъкло на БМВ започнали да монтират специален чип. В него се кодирали всички данни за автомобила, номера на рама, на купето, на двигателя. Засега четец, който да разшифрова кода, имало само на Капитан Андреево, затова автоапашите избягвали това ГКПП и напоследък започнали да изнасят плячката с фериботи през Италия и Испания.

Пери и Хастара имали доста клиенти и у нас - били "царе" да стегнат краден джип като току-що излязъл от завода. Според запознати, имали свои хора и в КАТ, които срещу десетина хиляди "хонорар" им оправяли документите. Така вместо да се бръкнат с 200 бона, паралии плащали по 60-70 000 лв. на тандема, за да яхнат "чисто нов" джип.

Водещи новини

Още новини