Изразът „Завърших образование“ е невалиден израз. Валиден е „Човек се учи, докато е жив“. Това е начинът, по който децата трябва да бъдат обучавани. Те няма да свършат училище на 18 и университет на 25, а трябва непрекъснато да учат нещо и да се развиват, заяви Деница Сачева на втората дискусия на ГЕРБ на тема "Образованието - разговор за бъдещето".
"Образованието трябва да бъде за създатели. Трябва да научим децата да създават - да се култивира творчески начин на мислене", каза водачът на листата на ГЕРБ за Добрич.
Българската образователна система има уникален метод - Центърът за учебно-тренировъчни фирми, който реално учи децата на предприемаческа култура, и призова повече да е ползва именно този метод, който учи децата на реални знания от бизнеса.
Според Томислав Дончев в публичните политики всичко е свързано – образование, качество на човешкия капитал, състояние на икономиката. "Политическият анализ се свежда до заплати на преподавателите,Сградният фонд и от какво ще спасим децата като различни заплахи."
"Образованието като цяло трябва да ни гарантира, че имаме базисна представа коя институция за кое отговаря. И ако си доволен от нещо, да знаеш кой е отговорен за това. Важно е да има млади хора, които като теглят кредит да са в състояние да разберат каква лихва им предлагат", каза още той.
"Поради дефицитите на образователната система съществува паралелна – едната е финансирана от държата и още една паралелна, която се случва реално в бизнеса. И във формалното образование, и в допълнителните форми на образование, и в това, което бизнесът прави сам, трябва да има синхрон. И в ИТ сектора, и в индустрията, дори и един младия инженер да има образование, са необходими няколко месеца, за да придобие умения, от които работодателя има нужда", допълни Дончев.
"За изкуствения интелект – идва моментът всички да започнем откровен разговор по темата, за да можем да подготвим обществото за това, което следва. Изкуственият интелект ще направи умните общества по-конкурентноспособни и по-богати. Това не означава, че хиляди хора ще си загубят работата. Ние трябва да представим темата по начина, че изкуственият интелект при адекватна употреба може да е уникален усилвател на талантите, които имаме", разкри Томислав Дончев.
"Свръхамбициозните програми са контрапродуктивни. Новите трябва да се направят по друг начин. Трябва да има повече рамковост, социална компетентност, оптимизация на време. Никой не отрича знанията. Децата трябва да учат, чрез преживяване. Научаване на сухи знания не формира когнитивни умения", допълни по темата Красимир Вълчев, бивш образователен министър.
"Реформа трябва да има и в обученията на педагогическите специалисти. Там трябва да има също повече часове за практика. Да се срещат с практикуващи специалисти. За учебните програми, когато съкращаваме - нека говорим за съкращаване на време. Нека не говорим за отпадане, а да говорим за това кои знания са необходими и да стъпим на здрава основа на изследвания и анализи а не на разсъждения", съобщи Йорданка Фандъкова.