Три са факторите, които ще окажат най-сериозно влияние върху изборите в неделя. Първият е мобилизацията на избирателите. Вторият е машинното гласуване и евентуалното притеснение у част у избирателите да гласуват с машини. Третият фактор е гласуването в чужбина.
Това заяви в предаването "Лице в лице" по БТВ управителят на социологическа агенция "Алфа Рисърч" Геновева Петрова, която коментира последното изследване на агенцията.
"За вота от чужбина можем да предполагаме само на базата данни, които имаме от гласуването зад граница на 4 април. Гласуването в чужбина ще е най-важно за Демократична България (ДБ) и ДПС, които са в много близки позиции. Има такъв народ (ИТН) също е партия, за която вотът от чужбина може да помогне да вземе преднина пред ГЕРБ. Това зависи от факта дали ще се повторят резултатите от гласуването на 4 април", добави тя.
"Нито една агенция не дава преднина на една от двете партии - ИТН или ГЕРБ. Всичко ще се реши с фотофиниш. Двете партии са с изключително изравнени позиции.
ИТН е партия, която няма оформено ядро от консолидирани привърженици. Това е напълно обяснимо, защото това е млада партия. Сред техните избиратели се открояват младите хора, както и разочарованите от предишното управление. При Изправи се! Мутри вън! ситуацията е същата и се събират разнородни гласове. При ДБ е малко по-различно. Там има твърдо ядро, но ДБ също така събират доста гласове от периферията. 10% от решилите твърдо да гласуват все още не са решили за кого. Това са близо 300 000 души, които могат да помогнат както за решаването на първото място, така и за решаването на това кои партии ще влязат в парламента. От по-висока избирателна активност биха се възползвали протестните и левите партии", разкри още Петрова.
Изследване на "Алфа рисърч" е проведено в периода 4 – 7 юли 2021 г. от „Алфа Рисърч“, публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства. Изследването е проведено сред 1013 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.