"Нова Броудкастинг Груп": Вярваме, че проблемът с хазартните зависимости ще бъде решен, без да се застрашава икономическата стабилност на медиите

Novini.bg/ Canva
share

"Нова Броудкастинг Груп" излезе с позиция за промените в Закона за хазарта. В нея компанията заявява, че приемането на текстовете в подобни безпрецедентно съкратени срокове и без обсъждане със заинтересованите страни, може сериозно да застраши икономическата независимост на медиите.

И още: непредвиденото и в средата на годината намаление на приходите от реклама ще застраши програмната схема на телевизията, включително може да ограничи достъпа на зрителите до значими спортни събития.

Българските радиа и телевизии призовават за незабавна дискусия: Пълна забрана на рекламата на хазарт не е решението

Тази година NOVA придоби правата за излъчване на Европейското първенство по футбол - UEFA Евро 2024.

Ето и пълния текст на позицията:

ДО КОМИСИЯТА ПО БЮДЖЕТ И ФИНАНСИ

ДО КОМИСИЯТА ПО ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, СЕМЕЙСТВОТО, МЛАДЕЖТА И СПОРТА

ДО КОМИСИЯТА ПО КУЛТУРАТА И МЕДИИТЕ

ДО КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

ДО КОМИСИЯТА ПО ПРАВНИ ВЪПРОСИ

ДО КОМИСИЯТА ПО ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА

ОТ

„НОВА БРОУДКАСТИНГ ГРУП“ ЕООД, ПРЕДСТАВЛЯВАНО ОТ ДИРК ГЕРКЕНС

Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, сигнатура 49-454-01-62, постъпил на 24 април 2024, приет на първо четене

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

Обръщаме се към вас силно обезпокоени от Законопроект за изменение и допълнение на Закона за хазарта, сигнатура 49-454-01-62 („Законопроекта“, „ЗИДЗХ“), постъпил в деловодството на Народното събрание на 24 април 2024, приет на първо четене в комисии и в зала и включен в дневния ред за 30 април 2024 г. за приемане на второ четене. Със Законопроекта се забранява рекламата на хазартни игри в радио- и телевизионни програми и се предвижда тази забрана да влезе в сила три дни след обнародване на изменението в Държавен вестник.

Алармираме, че приемането на Законопроекта в подобни безпрецедентно съкратени срокове и без обсъждане със заинтересованите страни, може сериозно да застраши икономическата независимост на медиите. Законопроектът ще окаже съществено влияние върху нас, тъй като забранява изцяло рекламата на цял икономически сектор.

Както многократно сме имали възможност да посочим, търговските електронни медии се финансират от реклама и от отстъпени права за разпространение на програмите. Непредвиденото и в средата на годината намаление на приходите от реклама, ще застраши програмната схема на телевизията, включително може да ограничи достъпа на зрителите до значими спортни събития.

Към настоящия момент „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД („Нова“) е планирала изцяло и е сключила договорите си с независимите продуценти за производство на предавания и сериали, закупила е права за излъчване на спортни първенства, гарантирала е производството и излъчването на събития от обществен интерес. Внезапното преустановяване на един предвиден приход, безспорно ще се отрази на качеството на съдържанието, което нашата взискателна аудитория очаква.

Нова е доставчик на медийни услуги – търговски телевизионен оператор. Нова създава една политематична програма – „Нова телевизия“, която се ползва с най-голямо доверие от зрителите, четири програми със специализиран спортен профил, в които се излъчват мачовете от Ефбет лига, Сезам Купа на България, Английската висша лига, Формула 1, Мачовете от Бундеслигата и още много значими спортни събития. През 2022 година Нова, съвместно с Българската национална телевизия излъчи Световното първенство по футбол. Тази година Нова придоби правата за излъчване на Европейското Първенство по футбол- UEFA Евро 2024. Мачовете от Евро 2024 ще бъдат позиционирани и в безплатните телевизионни канали, каквото е изискването на лицензодателя – UEFA. За да можем да продължим да осигуряваме на българския зрител достъп до най-гледаното и качествено съдържание, трябва да продължим да разчитаме на приходи от реклама. Ако тези приходи намалеят, очаквано ще намалеят и възможностите и преговорната ни сила за участие в търговете за закупуване на спортни и други права.

Нова е член на Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори – АБРО и изцяло подкрепя изразените до момента становища от АБРО.

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

Молим още веднъж да преразгледате позицията си по Законопроекта. Апелираме да бъде спазена процедурата по Закона за нормативните актове и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.

Настояваме да бъде направена оценка на въздействието от Законопроекта и да се прецени доколко забраната за реклама на хазарт ще доведе до намаляване на броя на играещите и съответно до реални ползи от това.

Вярваме и се надяваме, че ще намерите най-правилното решение на проблема с хазартните зависимости, без с това да се застрашава икономическата стабилност на медиите, особено в навечерието на предсрочни парламентарни избори и избори за Европейски парламент. Подобен безпрецедентен ход ще създаде сериозно съмнение в предвидимостта на Българската инвестиционна среда на прага на приемането на страната ни в Еврозоната.

С уважение,

Дирк Геркенс, „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД

Водещи новини

Още новини