Пържената цаца и шопската салата са кулинарни изкушения, които обожава не само всеки българин, но и туристите, дошли на посещение у нас. Според учените се забелязва намаляване на размера на рибата в Черно море - и най-вече за по-малките видове, като цацата, която е неизменна част от менюто през летните месеци. Но в него не само за българина, но и за гостите от чужбина, определено надделява един друг специалитет и това е традиционната шопска салата. Заради скока в цената на зеленчуците обаче се очаква тя да поскъпне.
Екип на NOVA провери как ще се отрази по-малката цаца и по-скъпата шопска салата за туризма.
През последните години учените от Института по океанология забелязват промяна в размера на някои от черноморските риби. "Има съществено намаляване на средните индивидуални размери при трицоната т.нар. цаца. При барбунята също се наблюдава доста масово появяване на по-дребни екземпляри", заяви доц. Виолин Райков, Институт по океанология към БАН.
А това си има научно обяснение. "Наистина се забелязва през последните десетина години една промяна в температурата на водата - средногодишната температура в посока повишение.
Риболовът също е доста силен фактор, който влияе върху популациите на рибите. И всички тези фактори - естествени и предизвикани от човека, влияят върху темпа на растежа на рибата", твърди доцент Райков.
Ще направи ли обаче впечатление по-малкия размер на цацата на туристите? "По-скоро бих акцентирал върху пресните продукти, върху прясната риба, току-що уловената. Това е много по-важно. Дали е дребна, дали е едра... Това според мен не е чак толкова важно", посочва Павлин Косев, председател на ВАХР.
В лятното меню на туристите обаче определено надделява един друг специалитет и това е традиционната шопска салата. А за разлика от традициите, които се запазват - цените растат.
С поскъпването на българските домати и краставици се очаква и цената на шопската салата да тръгне нагоре. Но ще се отрази ли това на туризма?
"Трудно е да се каже с колко точно и дали ще поскъпне. Защото имаме различни техники - евентуално може леко грамажът да се намали. Използваме тези похвати, за да може да не пипаме крайната цена за клиентите", твърди Косев.