Мобилните оператори вдигат цените. Какво ще направят институциите?

Novini.bg/ Canva
share

В понеделник Комисията за защита на потребителите ще проведе открито разширено заседание във връзка с намерението на мобилните оператори да индексират цените. Това ще бъде третото увеличение за последните три години и то се натрупва комулативно. Темата отново предизвиква разгорещени дискусии и недоволство у потребителите, защото те са подписали договори с фиксирана цена за определен период. 

Поканихме мобилните оператори да пояснят какви са мотивите за увеличението на цената, но получихме само техните становища: 

Първи Виваком уведоми чрез СМС абонатите си, че увеличава с 4.7 на сто цената на месечния абонамент за част от основните и допълнителните услуги със сметките от февруари. Причината е инфлацията и повишените разходи за заплати и наеми. Няма да се променя цената на социалните абонаменти планове и тези за хора с увреждания, по договори с придобитите оператори, цифрова кабелна телевизия и други.

Очаквано и другите два мобилни оператори ще увеличат цените си. 

Мобилен оператор отказа да обясни на човек как да използва смартфона си, бил зле облечен

От Йетел посочват, че индексират цените на мобилни услуги с размера на средногодишния Индекс на потребителските цени за миналата година – 9.5%, с цел ефективно справяне с текущите икономически предизвикателства. Услугите, които няма да бъдат индексирани, включват предплатени услуги, Интернет за дома, телевизия, домашен телефон, планове за хора със зрителни и слухови увреждания и други. 

От А1 също посочват, че средногодишният индекс на потребителските цени за 2023 г. е 9.5%, но уточняват, че анализират влиянието на инфлацията върху бизнеса на компанията и след като имат готовност, ще уведомят клиентите си за размера на увеличението. 

Някои от потребителите на услугата все още не знаят за увеличението, други знаят и са недоволни. "Не ни харесва, но няма как - всеки ползва телефон", обобщи анкетиран. 

Още през миналата седмица Габриела Руменова от онлайн платформата "Ние, потребителите" е изпратила писмо до министъра на икономиката, до представителите на парламентарната комисия по икономическа политика и иновации и до премиера Николай Денков, с което тя настоява:

"Да обърнат внимание на КЗП и отговорните институции да разгледат клаузата в общите условия на договорите, която позволява индексирането на цените всяка година с официално обявения Индекс на инфлацията. Надяваме се на адекватна реакция от тяхна страна, защото това е трета поредна година, в която поскъпват цените на мобилните услуги по този начин". 

Тя напомни, че клиентите нямат право да се откажат от договора на основание индексация, без да дължат неустойки до 3 месечни такси. Според нея има неравновесие между правата и задълженията на двете страни. "Едната страна е по-силната - за съжаление - търговецът", каза Руменова. По думите й клиентите нямат полезен ход, те просто са уведомени за увеличението. 

"В случая хората винаги ще са губещата страна. При всички положения те ще платят по-скъпо". 

В понеделник Комисията за защита на потребителите ще има открито разширено заседание, каза нейният председател Стоил Алипиев. По думите му към комисията са постъпили жалби, което е съвсем нормално и очаквано. 

"При всеки опит за покачване на цените има жалби". 

Алипиев отбеляза, че потребителите могат да търсят правата си и в съда. 

Независимо какво ще решат държавните институции и мобилните оператори, за някои потребители това ще бъде последното увеличение на цената, което могат да си позволят да заплатят, въпреки че телефонът е необходимост.

Водещи новини

Още новини