Дерогацията за внос на руски нефт не оказва влияние на цените на горивата, смятат експерти

Novini.bg/ Canva
share

Дерогацията, която ползва България за внос и преработка на руски нефт, не оказва влияние на цените по бензиностанциите. Те се определят на пазарен принцип, обясняват експерти.

"Лукойл" внася в Бургас руски нефт, ако той го продаде някъде другаде, ако има такава възможност, той би взел 40 или 50 долара докато в Бургас цената на суровината, която алтернативно може да бъде внесена ще струва повече - примерно 90 долара за барел, ако не е от руски петрол. Тази евентуална печалба остава в "Лукойл". Това е всъщност разликата, която м.г. когато държавата поиска изключение за нас за внос на руски нефт, правителството се надяваше да се пренесе към цената за българските потребители. Т.е. спестяването на тази ценова разлика, която не е малка да доведе до по-ниски горива на дребно за населението, но това не се случва", каза Никола Янков, бивш зам.-министър на икономиката.

Пеевски: Денков да отговори чии интереси пази: про-Путин и “Лукойл” или евроатлантизма и българските граждани

Причината това да не се случва, е че няма механизъм, по който частна компания да продава по-евтино и да се лиши от печалбата си. Същевременно динамиката на котировките на руския суров нефт за последните три години в сравнение с цените на горивата у нас показва, че те се движат в синхрон до началото на войната в Украйна.

"След което се отваря една ножица, в която се вижда, че се увеличава разликата и ако сравним спрямо началото на 2021 г. "Урал" е с около 60% по-скъп, докато цените на вътрешния пазар са с над 100% по-високи. Тази разлика очевидно е по-висока печалба за този, който има достъп до руския петрол", каза Лъчезар Богданов, гл. икономист в Института за пазарна икономика.

Сравнение и със съседни страни показва видима разлика в поскъпването на горивата за тригодишния период.

"Ако вземем 2021 г. за база ще видим, че в България и бензина и дизела са поскъпнали с над 110%, т.е. повече от два пъти, докато в Румъния, Гърция, Австрия, откъдето България е внасяла е петрол и имат сходни пазари, повишението е в рамките на 85-108-109%, т.е. и там има поскъпване за този период, но не в толкова голяма степен. Тези страни не ползват дерогация, т.е. те очевидно купуват петрола на котировки "Брент", обясни Лъчезар Богданов, гл. икономист в Института за пазарна икономика.

Причината горивата у нас да са сред най-евтините в ЕС са ниските данъци и акцизи, а не използването на по-евтиния руски нефт. Затова анализаторите правят сравнението преди облагане им и посочват, че от дерогацията страната ни няма полза, нито ще се стигне до скок в цените.

"България търпи негативи от факта, че сме държавата задната врата към ЕС за внос на руски горива. Нормално е да печелим нещо от това. Няма схема за компенсация между "Лукойл" и правителството - ние им дадохме правото да печелят страшно много пари допълнително от тази дерогация - нищо не сме видели като потребители или като държавен бюджет от тези свръхпечалби, които някой хората определят на 3 млрд. лв. годишно. Цената няма да скочи, ако ние преработваме неруски нефт, защото ние вече плащаме цената на преработеното гориво от неруски нефт, която влиза като внос и всъщност около 40% от горивата, които се предлагат в България са вносни", каза още Никола Янков, бивш зам.-министър на икономиката.

Водещи новини

Още новини