УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ, През януари 2022 година от страна на Правителството бяха анонсирани намерения за изменение на начина на функциониране на пазара на природен газ.
Това пише в отворено писмо от АИКБ, БСК и КРИБ до министър-председателя Кирил Петков във връзка със ситуацията на пазара на природния газ у нас. Публикуваме позицията на работодателските организации без редакторска намеса:
"Беше заявено, че „Булгаргаз“ като обществен доставчик има достъп до всички възможни ресурси, всички дългосрочни договори, които България е получила през годините, както и достъп до хранилището в Чирен. Благодарение на тези инструменти, Булгаргаз разполага с определен ресурс. Този ресурс, на първо място, ако се следва функцията на обществен доставчик, следва да е в полза на обществото, след това в полза на индустрията…“- От страна на правителството бяха задавани въпроси като „...кой печели от смесването на търговските функции и защитата на обществения интерес, при поведението на „Булгаргаз“ на пазара?“.
Направените в публичното пространство изявления създават внушението, че индустрията не е част от обществото, а действа в негов ущърб. Считаме индустрията за един от основните стълбове на обществото. Индустрията е тази, която дава облик на националната ни икономика. От жизненоспособността на националната ни икономика зависи благосъстоянието на всеки член на обществото в т.ч. и битови и индустриални субекти.
Потреблението на природен газ от страна на индустрията възлиза на около 11 400 000 MWh/годишно, формирайки приблизително 37% от вътрешния пазар. Така индустрията е най-значимият потребител на природен газ в страната. Защитата на обществения интерес, в контекста на снабдяването с природен газ, е немислима без участието на индустриалните потребители. Бихме искали да обърнем внимание, че достъпът до упоменатите ресурси „Булгаргаз“ има като естествен по природата си монополист на пазара на природен газ в България. Държавното търговско дружество разполага с широк клиентски портфейл от индустриални потребители, за чието именно снабдяване Булгаргаз има възможността да сключва дългосрочни договори за големи обеми и да постига максимално благоприятни условия към тях.
Искаме да обърнем внимание, че за индустрията е от изключителна важност сигурността на доставките на природен газ, която е основна причина съществена част от индустриалните потребители (ако не и всички) да имат сключени договори с „Булгаргаз“ ЕАД до края на 2022 г., като количествата по тези договори са заявени още през третото тримесечие на миналата 2021 година и при клауза от вида “получи или плати” (“take or pay”). Убедени сме, че тези заявки за значителни количества са съществено важни за „Булгаргаз“ ЕАД, за да е в състояние да изпълни дългосрочните си договори, които е сключил със своите доставчици още преди години, както и да оптимизира своите разходи за доставка на природен газ за България – разходи за капацитет и други. Същевременно не е за подценяване и коректността на индустрията, при изпълнение на своите задължения за своевременно заплащане и приемане на заявените количества. Без съществения принос на индустриалните потребители, „Булгаргаз“ едва ли ще е в състояние да изпълни своите дългосрочни ангажименти за количества и плащания към своите доставчици. Справедливите взаимоотношения между „Булгаргаз“ ЕАД и индустриалните консуматори на природен газ са от полза за всички – държавата, битовите и индустриалните потребители.
От направените в публичното пространство заявления се създава невярното внушение, че индустрията се облагодетелства за сметка на останалите потребители, като на база на това се прокарва идеята, че е необходимо количествата от договорите на най-ниски цени да отиват максимално за удовлетворяване на нуждите на потребителите, снабдявани по регулирани цени, докато за индустрията ще се продава на значително по-високи цени. Искаме да обърнем внимание, че постигането на максимално ниски цени за битовите потребители е невъзможно без миксирането на доставките им с тези на индустриалните потребители. Считаме, че настоящото ценообразуване на „Булгаргаз“ към неговите клиенти е справедливо, като то работи в полза на всички участници.
Бихме искали да подчертаем, че доколкото е заявявано в общественото пространство, дългосрочните договори на „Булгаргаз“, по които към момента се доставят количества, са сключени при ценообразуване на база петролни продукти и цени на европейски борси. Въпреки че тежестта на борсовата (хъбовата) цена е с по-голямо влияние, към настоящия момент именно компонентът на база петрол и петролни продукти осигурява по-благоприятна цена на природния газ, доставян от „Булгаргаз“, в сравнение с тази на европейските и на българския борсови пазари. Към момента от това обстоятелство справедливо се облагодетелстват всички потребители, които имат сключени договори с „Булгаргаз“ за настоящата година. През 2020 година, обаче, ситуацията беше обратната и, докато европейските газови котировки бяха от порядъка на 8-10 лв./MWh, индустрията заплащаше газа си на цени от около 20 - 25 лв./MWh, наравно с останалите клиенти на „Булгаргаз“ ЕАД, в изпълнение на своите задължения.
Ако сега се осъществи промяна на политиката на ценообразуване на „Булгаргаз“ ЕАД, това ще бъде поредната промяна на енергийния пазар, извършена по средата на действащи договори и направена без обсъждане със заинтересованите страни. Последното може да доведе дори до предсрочно прекратяване на договорните взаимоотношения с клиенти на свободния пазар и до произтичащи от това редица проблеми за всички страни по договорите.
Въпреки неколкократните изявления в публичното пространство от страна на изпълнителната власт, няма яснота какви биха били възнамеряваните от правителството промени в пазара на природен газ. Бихме искали да Ви призовем ясно да представите намеренията на правителството, които да бъдат подложени на необходимото обществено обсъждане и градивен диалог. Нека в диалога, за който настояваме, се има предвид, че поносимостта на цената на природния газ за индустриалните предприятия е определяща за нашата жизнеспособност и конкурентоспособност. Невъзможността за индустриалната част на икономиката да произвежда добавена стойност ще има неблагоприятни последици за обществото като цяло.
Бихме искали също така да припомним, че България в лицето на БЕХ ЕАД, „Булгаргаз“ ЕАД и „Булгартрансгаз“ ЕАД веднъж беше осъдена от Европейската комисия да заплати сериозна глоба по антимонополното дело AT.39849 – BEH Gas.
Заявяваме и готовността си да сезираме ГД „Конкуренция“ на ЕК (DG COMP), тъй като считаме, че разделянето на ценообразуването на „Булгаргаз“ ще доведе до:
- Дискриминация – стопанските потребители, които са присъединени към газоразпределителните мрежи ще получат ценово предимство пред потребителите, присъединени към газопреносната мрежа, имащи договори за доставка с „Булгаргаз“;
- Кръстосано субсидиране – „Булгаргаз“ ще образува отделни цени за различните си клиенти, при условие че получава природния газ от външни доставчици на единна цена за всички негови клиенти. Кръстосаното субсидиране е в нарушение както на българското, така и на европейското законодателство".