Цените на горивата са по-ниски в страни като Малта, Кипър, Румъния, Словения, Литва и Люксембург. Това призна в интервю за Стандарт шефът на Лукойл Валентин Златев, но подчерта, че в част от тези държави или ДДС, или акцизите са по-ниски от българските.
В Люксембург и двете ставки са на минимални нива, което обуславя по-ниската крайна цена. Друг фактор според шефът на Лукойл е наличието на собствен нефт, какъвто е случаят например с Румъния, където и законодателството осигурява известна защита на местното производство. ЕС налага стандарти, които предполагат еднакъв краен продукт на пазара. Технологията, по която се произвежда този продукт, се предлага от няколко компании по света и тя е почти еднаква като стойност за всички компании, добавя Златев. При еднаква цена на нефта, сравнима стойност за преработка и приблизително еднакъв краен продукт, е логично цените да са много близки. Проблемът е, че в България направихме нужните инвестиции, за да отговарят светлите горива на стандартите Евро 5, но мазутът, тъмните горива са все още с по-високо съдържание на сяра, което ни принуждава да ги продаваме само на по-екзотични пазари, където няма екологични ограничения, казва шефът на Лукойл.
За да постигне оптимална себестойност на производството, от рафинерията започнали инвестиция от 1,5 млрд. долара, за да приведат завода на най-високо технологично ниво и да достигне минимална себестойност на производството.