Няма пречки Световната банка да отпусне заем за оздравяването на железниците в България.
Правителството обаче трябва да вземе важни решения за реформирането на сектора, с които да се увеличи производителността и да се повишат приходите в бранша. Това каза представителят на световната банка в България Маркус Репник.
Вече почти година се говори за отпускането на два кредита от банката - един от 240 млн. евро за превозвача “Български държавни железници” и втори от 70 млн. евро за Националната компания “Железопътна инфраструктура”. Кредитът за БДЖ ще е държавен и ще се връща от бюджета, а този за НКЖИ ще е само с гаранциите на правителството, пише "Труд".
“Българските железници се нуждаят от спешна реформа”, каза още Репник. Като аргумент той цитира данни, според които всеки български гражданин - от бебетата до възрастните, дотира с 55 лв. на година сектора, независимо от това дали се вози с влак. Освен това по 75% от жп мрежата има ограничения за скоростта, тъй като състоянието й не е добро и има нужда от ремонт.
Репник припомни отново, че производителността на българските железници е най-ниската от всички такива дружества в ЕС. Повишаването й е сред условията на Световната банка да отпусне кредит за сектора. Той ще бъде даден на три части от по 80 млн. евро, като отпускането на всяка следваща сума ще е обвързано с постигането на по-добри резултати. Преди време министърът на финансите Симеон Дянков обяви, че няма да поиска заема, докато железниците не повишат приходите.
Сред мерките за подобряване на финансовото състояние на превозвача е съкращаването на около 2000 служители, промяна на начина на заплащане, премахване на част от социалните придобивки на работещите, както и съкращаване на влакове. Недоволни от тези намерения част от служителите в железниците стачкуват вече 15 дни. Поредните преговори между синдикатите и ръководствата на БДЖ в четвъртък завършиха без резултат. Според профсъюзите мениджърите на БДЖ напуснали разговорите ядосани. Единственото, за което е постигнато съгласие, е да се разработи нова система за бонуси към заплатите на железничарите. Според синдикатите БДЖ има намерение да спре временно 166 влака за периода от 14 декември до 5 януари. Целта е да не се трупат загуби.